Z lakierem to moze byc problem. My sprzedajemy tylko ilosci przemyslowe i nie bawimy sie w dobieranie kolorow. Chyba ze chcesz calosciowo pomalowac i dobralbys sobie cos ze wzornika Ral'owskiego (1L - 40zl). Moge polecic firme ktora ladnie dobiera kolory ale oni dosc sporo sobie za to licza. Ew. jesli masz metallic to mam tez niezly lakier bezbarwny na baze.
Co do podkladu to cene podam w poniedzialek bo nie pamietam
sa bardzo male szanse ze dobierzesz cos wg RAL-a, a oznaczenie podane przez Ciebie ma sie nijak do oznaczen RAL. lakiernik powinien Ci dobrac kolor, chyba ze chcesz cos malowac proszkowo top moze byc wiekszy problem.
jesli szukasz czegos niebieskiego, to bedzie to RAL serii 5xxx.
mam w domu wzornik RAL, wrzuc gdzies zdjecie Twojego koloru to porownam.
mozesz probowac pobawic sie ze wzornikiem kolorow NCS (kazdy kolor) lub Pantone (glownie farby drukarskie)
Lupusie! Świetny eksperyment z tym zdjęciem modelu! Niejeden niewierny Tomasz szuka właśnie swojej szczęki na dywanie
W takim razie jeszcze kilka słów na ten temat, skoro nadarzyła się okazja w tym wątku...
Jeśli ktoś uważnie przyjrzał się zamieszczonym przeze mnie zdjęciom dokumentalnym i "eksperymentowi", zauważy pewną niekonsekwencje, którą poniżej wyjaśnię.
Na modelu, którego zdjęcia użyłem, brązowa farba jest zbyt jasna w stosunku do oryginału.
Dlatego po konwersji zdjęcia do odcieni szarości, fragmenty pomalowane ciemnym brązem są jaśniejsze, niż pomalowane ciemnoszarym. W rzeczywistości było odwrotnie.
Teraz zamieszczam skan fragmentu oryginalnego wzornika "RAL Farbtone 840 B2", rewzija 2 z czerwca 1932r z wklejonymi próbkami farb. Skan jest dość podłej jakości, jednak pozwala wyrobić sobie zdanie o różnicach między tymi farbami.
45 to dunkelbraun, natomiast 46 to dunkelgrau, po zmianie kodowania kolorów farb na 4-cyfrowy, znany później jako RAL 7021. Trzecia z próbek (1r) to helles grau - dla porównania, bo to farba dobrze znana
U góry wzornik w kolorze, niżej po konwersji na odcienie szarości.
Jak widać, na czarno-białych zdjęciach dunkelbraun powinien być nieco ciemniejszy niż dunkelgrau, ale jest to bardzo niewielka różnica.
Najjasniejszy który jest to 5015. Nie wiem, moze ja mam jakas niepełną palete ?????
Mam wrażenie, że kolory wybierasz z tego pliku który podałeś powyżej. One są zafałszowane!
Musisz przejść się do do hurtowni budowlanej sprzedającej farby a lepiej blachy powlekane, oni powinni mieć oryginalny wzornik RAL.
karkoludek napisał:
Dziękuje dachówka RuppCeramika sirius, tynk silikatowy firmy KABE nr 1010. pozdrawiam
karkoludku czy na pewno jest to kolor Kabe nr 1010, a nie 10110?
Właśnie zamówiliśmy kolor na naszą elewację wybraliśmy 10130 (bardzo podobny do Twojego) i dlatego dopytuję
_________________
Andromeda I-bliźniak z małymi zmianami
http://www.dobredomy.pl/?id_project=18
Sprzedam NOWE KOŁNIERZE DO OKIEN POŁACIOWYCH FAKRO EHN (8szt, wymiar 78x160). Kolor RAL 8019 (ciemny brąz).
witam
przymierzamy sie rowniez do tego koloru 10130
i ty i karkoludek macie racje
sa 2 wzorniki tynkow kabe nowy i stary i tsad rozne numery
pozdrawiam
dzisiaj zamawiam tynk albo kabe 2 milimetry baranek albo webera
Iva a jakiej firmy jest ten wzornik kolorów?
Uniwersalny :)
Uniwersalny? , jak to możliwe ?, skoro firmy Tikurilla , Beckers , Benjamin More, Para i inne , mają swoje wzorniki?.
Owszem, ale poza tym istnieją wzorniki uniwersalne NCS i RAL. Tikkurilli nie można "przeliczyć" na NCS, ale Beckersa owszem, nie wiem, czy z BM to możliwe.
Cytaty ze stron producentów:
- Dulux: "Kolory można mieszać w systemie Dulux, NCS i RAL."
- Dekoral: "49 kolorów gotowych oraz kolory dostępne w komputerowym systemie doboru koloru"
Dulux może "dorobić" kolor podobny do danego z NCS-a, ale nie odwrotnie, tu o tym:
http://forum.muratordom.pl/kolory-du...wie,t85928.htm
Czyli w praktyce nie ma możliwości przeliczyć kolor Duluxa na kolor z NCS-a. Chyba że coś się na prędce zmieni/-ło.
Tikkurilę, wg powyższego linka, można mieszać/przeliczać w NCS.
julienx, jest niestety tak jak myślałam, ty masz kuchnię lakierowaną , czyli wybierałaś z palety kolorów, ale produkuje się też gotowe płyty, które zakupują producenci kuchni. Jest to tańsze rozwiązanie i chcę wybrać właśnie z takiego rodzaju płyt. Dali mi kilka wzorników do wybrania koloru, dali mi też paletę RAL ale to wyszło drożej. Niby te wzorniki są aż pękate, tyle jest możliwości, tylko jak przychodzi co do czego to z interesującego mnie koloru miałam do wyboru 2-3 odcienie, które i tak wydają mi się za ciemne.
Latam po mieście z wzornikiem kolorów okien. Jak nienormalna. Przykładam wzornik do różnych elementów budowli i dumam. Tym sposobem powoli na prowadzenie wysuwa się RAL 7004. W większej masie jakiś sie ciemniejszy zrobił... :o
Aha, i w międzyczasie mąż zmienił faworyta na 7004 również. Hmmm...
Irmo, Ty masz chyba wzornik RAL, prawda? Właśnie wczoraj wybieraliśmy kolor okien, zadowoleni, że szybko nam poszło, ale niestety po powrocie do domu przyszło mi do głowy sprawdzić w necie, jaki odcień wybraliśmy... Zrobiło mi się gorąco, bo wybrany kolor wydał mi się niebieskawy :( Mam prośbę - zerknęłabyś na nr 7040? czy tylko mi się wydaje, że on ma coś wspólnego z niebieskim? Mieliśmy do wyboru: 7004, 7042 i ten 7040. Jeszcze dzisiaj pójdę obejrzeć wzornik w innym sklepie (tamten był Śnieżki), ale przydałoby mi się obiektywne spojrzenie :)
Zawartośc zmieniała mi się nieco wraz z etapem budowy. Taśma do mierzenia jest na okrągło. Kawałek dachówki i deseczka z kolorem ram okiennych wędrowały dość długo. Kawałki glazur y i gresów, kawałek granitu z kominka. Wzornik kolorów RAL jakoś się zakorzenił od epoki wyboru grzejników. A ostatnio - namalowałam sobie na kartkach ok 10x20 cm farbami ze wszystkich pomieszczeń wzornik kolorów, zbindowałam i noszę ten "notes" przy sobie - bardzo pomocny przy wybieraniu dodatków, tkanin, firan itp.
jak ściana bardzo gładka to weź Optivę 20 da połysk ale uwidoczni więcej mankamentów ściany niż Optiva 5
co do głębi koloru wystarczy wybrać kolor z wzornika RAL i namieszać w mieszalniku z bazą z Tikurilli właśnie, choć Beckers też sprawdzi się znakomicie, a będzie trochę tańszy.
Nie polecam duluxa itp. mogą wyjść "przebarwienia" ściany w miejscach gdzie leci np. kabel el.
Żelazna zasada wypróbowana na moich ciemnych ścianach jest taka- jeśli coś jest "klejone", przesuwany był kabel, ściana szlifowana w jakimś miejscu- najpierw trzeba całą zagruntować żeby nie było różnic w chłonności podłoża na całej powierzchni ściany inaczej ściana wyjdzie w plamki.
polecam miejscowa firme beditom konkurencyjne ceny mechanizmy te same co wisniowski doskonala obsluga na czas wiecej na stronie www.beditom.pl cala nasza ulica zamawiala od nich bramy pozatym idelanie spasowali kolor z oknami z wzornika ral
CMyK
28.09.2004
Właśnie się dowiedziałem, że jeśli zamówi się u Hormana bramę (w moim przypadku segmentową) w kolorze innym niż biały lub RAL 8028 to jest malowana na zamówiony przez nas kolor brama BIAŁA :o :o :evil:
Próbowałem interweniować w centrali, że zgodnie z logiką na ciemne kolory powinni malować bramę ciemną (8028-brąz) a na jasne, białą. Wtedy w przypadku odprysku mniej widać uszkodzone miejsce.
Te dwa kolory, podstawowe, są od razu barwione u producenta blachy.
Niemcy a z logiką na bakier :o ciekawe. :wink:
Swoją drogą dobrać kolor bramy do koloru okien to nie taka prosta sprawa. Po paru godzinach na Bartyckiej udało nam się dojść do porozumienia (mi i żonie) i stanęło na brązie RAL 8016. Sprawdzaliśmy z kilkoma wzornikami RAL-owskimi i dopiero jak miałem 3 takie same kolory na wzornikach (chodzi o potwierdzenie kolorystyki) dobieraliśmy do koloru okien - mahoń meranti, kolor orzech. Piszę o tej kolorystyce dlatego, że w mojej branży (poligrafia/druk) też jest system kolorystyczny (PANTONE), którego wzorniki powinny być zawsze takie same a są od sasa do lasa.
Z panem Sławkiem/elektrykiem dogadaliśmy się i stanęło na 45 zł z materiałem. A my zredukujemy troszkę ilość punktów.
Jutro majster zaczyna murować łuk z klinkieru, wieńczący oba słupy przy wejściu. No nie mogę się doczekać jak to będzie wyglądało.
...cdn
Józia rozumiem ze te drzwi masz malowane?? to nawet latwiej, srednio co 4 tygodnie mam u siebie kogos z servisu od takich drzwi wiec cos mu tam podprowadze z tych jego kredek. Chyba ze wiesz co to za kolor w ralu?? czy jakis teak bo to najczestsze
Pozdrawiam czwartkowo.
Ale fajnie, to popatrzę co jest popisane na papierach od tych drzwi, albo sama sprawdzę z wzornikiem RAL-a. Mogę ci zawracać gitarę?
kod to WWRIWSJK
wez-wzornik-ral-i-wybierz-sobie-jakis-kolor
Coś mi się wydaje, że z wolna zaczyna się robić pomieszanie z poplątaniem w tej dyskusji.
Rozumiem, że punktem wyjścia było pytanie o malowanie wnętrza przedziału bojowego niemieckich pojazdów.
Jako źródło referencyjne uznajemy przy tym tekst na http://byrden.com/panzers/
Ten artykuł jest naprawdę dość wyczerpujący i ciężko z nim polemizować.
Według tego źródła 'dolne' powierzchnie wnętrza przedziału bojowego malowane były farbą szaro-zieloną z opisanymi tam zastrzeżeniami.
Pan Doyle, który zajmuje sie takimi rzeczami porównał oryginalną, dobrze zachowaną farbę z Tygrysa w Bovington z wzornikiem RAL z okresu wojny i okazało się, że jest to w istocie farba RAL7009.
Farbie RAL7009 najlepiej odpowiada wśród Humbroli farba nr 115, co po prostu Doyle sprawdził, przykładając ten oryginalny wzornik RAL do próbek Humbrola.
Porównanie próbek farb Humbrola, ale rzeczywistych, a nie drukowanych wskazuje, że wśród obecnie produkowanych farb Humbrola farbie 115 najlepiej odpowiada mieszanka 87 i 31.
Wprowadzanie dodatkowego nazewnictwa np. systemu kolorów RLM wprowadza tylko zamieszanie, nie tylko dlatego, że to system oznaczeń Ministerstwa Lotnictwa Rzeszy, ale także dlatego, że jak dalej idziemy tym torem i nagle się okazuje, że podobno RLM78 to u Humbrola 91, co jest nieprawdą, ponieważ H91 to (według mojego katalogu Humbrola, wklejonej tam próbki i jej opisu) kolor ScharzgrĂźn (czarno-zielony) używany w Luftwaffe wiadomo do czego.
Moim zdaniem jest bez znaczenia, który producent farby modelarskiej jak nazywa swój produkt, bo jedynym sensownym kryterium jest porównanie oryginalnej farby lub wzornika RAL z tego okresu z próbkami farb, co właśnie zrobił pan Doyle i stąd wiemy, że barwa RAL7009 była taka jak Humbrol 115.
W tej sytuacji nam nie pozostaje nic innego, jak porównywać inne farby do próbki H115.
Ja rozumiem, że Pan Doyle jest specem jakich mało. Jednak w katalogu Humbrola jaki posiadam nie są wyciągi barwne składane z kolorów podstawowych, tylko namalowane próbki autentycznymi - Humbrolowskimi farbami i jak by nie patrzyć to Humbrol 115 i RAL 7009 są różne, więc nie wiem jak to było możliwe że Pan Doyle porównał kolor Tigra do wzornika RAL i wyszło 7009 a ów 7009 był podobny/identyczny z Humbrolowskim 115. No kurcze u mnie nie jest a mam jak już wspomniałem wydruki oryginalnymi farbami Humbrola a nie wyciągi barwne sporządzone farbami drukarskimi Jak dla mnie to po prostu kosmos jakiś
Jest chyba tylko jedno wyjaśnienie. Niemcy stosowali rzeczywiście RAL7009 Grungrau a ten w czasie użytkowania "utleniał się" od koloru własnie szaro-zielonego do koloru szaro-błękitnego - takiego jak właśnie Humbrol 115, albo drugie jedno wyjaśnienie to takie, że Niemcy tak trzymali standardy kolorów że zamiast odcienia zielonego wychodził im błękitny
Mój katalog farb farb Humbrol też ma wklejone, a nie drukowane w CMYK próbki.
Natomiast co do wzornika RAL, to są znacznie lepsze źródła, niż w podanych w powyższym poście linkach. Przede wszystkim internetowa witryna RAL.
Problem z wzornikiem RAL polega na tym, że w 1953r podobno wzornik ten się zmienił, w związku z tym RAL7009 we wzorniku po 1953r nie jest taki sam, jak ten z wzornika wojennego. Doyle twierdzi, że używał wzornika 'wojennego', aby zidentyfikować farby według oryginalnej numeracji. A jak jest prawda? Who knows...
Pewną konfuzję może powodować to, że H115 jest głęboko matowa, natomiast farba RAL7009 była podobno "satynowa", więc zapewne nieco inaczej odbija światło. Jednak barwa H115 jest podobno praktycznie identyczna z wojennym RAL7009 zachowanym we wnętrzu Tygrysa z Bovington.
wypowiedz Wojtka ze strony "bledy w projektowaniu"
"Wracając na chwilę do barw, trzeba powiedzieć jeszcze kilka zdań.
-barwy na małej próbce są zawsze dla naszego oka jaśniejsze niż na dużej powierzchni ścian. Jeśli już wybieramy ze wzornika kolor należy zamówić : dla jasnych barw co najmniej ton jaśniejszy, dla ciemnych minimum 2 tony jaśniej.
Można zrobić sobie próbki na ścianie,zagruntowanej płycie g-k , ale o sporych powierzchniach.
- barwy nie kryją jednakowo.Źle lub słabo kryjąca barwa to popielata i jasna żółta. Zieleń szmaragdowa jest trudna do zamalowania, należy zrobić więc podkład przed przemalowaniem. Żółty należy do najdroższych barwników, stąd często ceny jego są wyższe niż pozostałych.
- wszystkie barwy( farby), obojętnie jakiej firmy, mają oprócz nazw handlowych swoje oznaczenia numerowe charakterystyczne dla typów mieszalnika jakiego używają. Np. kolekcja Pani Minge "siwokoperkowybrąz" ma odpowiedni numer katalogowo-mieszalnikowy, inne mają odpowiednik RAL, NCS lub Technokolor ( np popularna Tikurila). Dobrze ten numer zapisać lub zostawić puszkę farby, żeby po wprowadzeniu mebli, lub wycofaniu produktu nie było niespodzianek przy poprawkach malarskich.
- farby kolorowe mają swoje bazy, do których dodaje się pigment. Baza to biała emulsja ( rzadko bezbarwna) o określonych właściwościach ale i efekcie końcowym. Im słabsza baza np 3, 6 tym bardziej farba jest matowa, ale jednocześnie słabsza na ścieranie. Farby o numerze 9 ( a czasem i więcej) są połyskliwe i odporniejsze na czynniki mechaniczne.
- próbniki firmowe tak mają ułożone nasycenie barw, że w górę lub dół słupka możemy znaleźć monochromatyczne wybarwienia tego samego koloru.
Z dziesiątek różu pozwala nam odnaleźć ten jeden, który wynika z czerwieni jaką sobie wybraliśmy.
-tzw. ciepłe szarości , wszystkie podawane w NCS zawierają w swoim symbolu literkę Y lub R. Pozostałe będą zimne lub obojętne. Np. S 1003 Y, S1502 YR to ciepłe, S 1000N neutralne, S 1002 G lub B zimne.
- biel "przyjmuje" kolor barwy leżącej obok niej. Podobnie, chociaż mniej jest z innymi jasnymi kolorami. Stąd uwaga obok jasnej żółci ciemny błękit może zmienić płaszczyzny na zielonkawy.
- kolory zawierające dużą ilość bieli i żółtego znakomicie odbijają światło. Najsilniej odbijającą światło barwą jest beż(ponad 90%)
- farby połyskliwe jasne wydają się jaśniejsze i bliższe, ciemne połyskliwe jeszcze ciemniejsze i głębsze. Zimne połyskliwe dają wzmocniony efekt chłodu. "