logo
 Pokrewne renessmeKorczak Film Andrzeja WajdyKorczak Król Maciuś PierwszyKorczak polskie napisyKorczak wzór pedagogaKorczak pl ed2kKorczak Pedagogika krytycznaKorczakowo 2007Korczak pedagogkoślawość kolan u rocznego dzieckaKoncepcja pracy Dom dziecka
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • osw.keep.pl
  • renessme


    Maja Wiśniewski "Bikini", Ajak "Życie za sobą", Vasconcelos "Moje drzewko pomarańczowe", Llosa "Ciotka Julia i skryba", Gavalda "Po prostu razem" to tak na szybko, co polecam. O tematyce dziecięcej Janusz Korczak "Jak kochać dziecko", właśnie czytam.

    arte Zafona obie książki czytałam, teraz na półce czeka Marina. "Cień wiatru" bardzo mi się podobał, "Gra anioła" już mniej.

    My wróciliśmy wczoraj bardzo późno od teściów, bez Oli. Została na tydzień. Ma katar i kaszel, a ja i P. młyn w pracy. Teściowa ma ferie, nie chciała do nas przyjeżdżać, ze względu na teścia, więc zostawiliśmy małą. Oj ciężko mi było podjąć taką decyzję. Dziś już się przez chwilę rozkleiłam.Tęsknie bardzo. Ale podobno w ogóle nie płacze i nas nie wspomina. Pewnie jej u dziadków dobrze. Kiedyś musi być ten pierwszy raz.



    Na kolejne ćwiczenia (z harmonogramów wychodzi, że odbędą się one 14.05) należy przygotować:
    - interpretacje tych 3 tekstów Korczaka (z książki "Jak kochać dziecko.") oraz
    - dr Kowal wkrótce ma na swojej stronie podać wszystkie pytania na egzamin - mamy je przeczytać i zastanowić się czy wiemy gdzie znaleźć na nie odpowiedź. Jeśli z jakimkolwiek pytaniem będziemy mieli problem możemy, a nawet powinniśmy zapytać na najbliższych ćwiczeniach gdzie znaleźć odpowiedź. Najbliższe ćwiczenia są jedyną okazją, aby zadawać takie pytania - później dr Kowal nie będzie nam pomagał szukać odpowiedzi.
    Więc myślę, że warto zadawać pytania:)
    Pozdrawiam.



    miłosc do dziecka moze byc slepa, głucha, beznadziejna, niekonczaca sie, niezgodna z jakimikolwiek prawami, rozsadkiem..i czym kto chce

    bo to miłość do dziecka

    tyle, ze jako rodzice mamy jeszcze obowiazki, o ktorych nigdy zapomniec nie wolno.
    Nie należy ich plątać z miłoscią.

    Najlepiej jest kochać i wymagać.

    Nie pamietam, kto to wymyslił, chyba Korczak, ale głowy nie dam.
    Sprawdza sie jak nie wiem



    Najgorsze i najbardziej niszczące jest udziecinnianie które stało się strasznie powszechne. Nie mam tu na myśli bajek dla 5cio latków o dziadziu mrozie czy też o koniku garbusku, ale uważaniu tego 'ono' za małego szkraba czy kochanego brzdąńca zamiast człowieka.

    Dziesięciolatek już jest wystarczająco dorosły aby robić wszystko co robią 'niby' dorośli. Więc czemu tak nie jest? Bo rodzice nie dają dzieciom szansy, brakuje im wiary, mówią 'nie potrafi'.

    Drugim równie wielkim problemem, jest perpetualnie powtarzany mit rzekomej 'niewinności' dzieci. Bo dzieci są niewinnie, niewiasty. Nie można zkorumpować ich myśli mówiąc im prawdę. Trzeba uchronić dzieci przed korupcją wiedzy i nauki. Nie dość że to jest samo zakłamanie ale spowalnianie rozwoju człowieka!

    A więc, reiterując : są dwa, powiązane zesobą, czynniki : Udziecinnianie i mit niewinności.

    Chcę dodać że wspaniałe książki wychowawcze zostały napisane przez Janusza Korczaka :

    * Momenty wychowawcze (Warszawa 1919, drugie wydanie 1924)
    * Jak kochać dziecko (Warszawa 1919, drugie wydanie 1920 pod tytułem 'Jak kochać dzieci')
    * Prawo dziecka do szacunku (Warszawa 1929)
    * Pedagogika żartobliwa (Warszawa 1933)



    Zmarł ksiądz Twardowski





    IAR 18-01-2006, ostatnia aktualizacja 18-01-2006 21:35

    W warszawskim szpitalu na Banacha zmarł ksiądz Jan Twardowski. Miał 90 lat.Był autorem słów: "Spieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą".


    Wiersze księdza Twardowskiego czytają dorośli i dzieci. Jan Twardowski zadebiutował w 1936 roku tomikiem wierszy "Powrót Andersena", jednak podczas wojny cały nakład jego wierszy zaginął. Studiował filologię polską i teologię na Uniwersytecie Warszawskim. W okresie okupacji hitlerowskiej był żołnierzem Armii Krajowej, walczył w Powstaniu Warszawskim. W 1948 roku przyjął święcenia kapłańskie.

    Jego wiersze zaczęły się ukazywać od 1945 roku na łamach różnych pism, między innymi "Tygodnika Powszechnego". Szerszym rzeszom czytelników stał się znany na początku lat 60-tych, a wydany 10 lat później tom "Znaki ufności" przyniósł księdzu Twardowskiemu ogromną popularność. Zainteresowanie

    czytelników wzbudzały jego kolejne zbiory: "Niebieskie okulary", "Rachunek dla dorosłego", "Który stwarzasz jagody", "Nie przyszedłem pana nawracać".

    Ksiądz Twardowski był wiele lat rektorem kościoła sióstr Wizytek w Warszawie, gdzie głosił kazania dla dzieci. Właśnie im zadedykował dwa zbiory wierszy: "Zeszyt w kratkę" oraz "Patyki i patyczki".

    W 1980 roku poeta otrzymał nagrodę PEN-Clubu im. Roberta Gravesa za całoksztalt twórczości. Był również laureatem wielu innych nagród, między innymi, Medalu im. Janusza Korczaka, Nagrody Fundacji Alfreda Jurzykowskiego. W 1996 roku dzieci wyróżniły księdza Jana Twardowskiego Orderem Uśmiechu. W 2000 roku otrzymał nagrodę IKAR, a w 2001 roku został laureatem nagrody TOTUS, nazywanej "katolickim Noblem".

    Zdaniem krytyków, fenomen poezji księdza Twardowskiego polega na prostocie i mistrzowskim wyrażaniu tego, co dane jest mu intuicyjnie poznać. Jan Twardowski był poetą uśmiechu i niemal dziecięcej naiwności, czym zjednywał sobie czytelników, a jak sam mówił - czasem budzi ich sumienia.

    Pytany o swoją twórczość, ksiądz Twardowski mówił: "wszystko cokolwiek mi się udaje nie jest moją zasługą. Gdy patrzę na życie, odnoszę wrażenie, że korzystałem z ciągłej protekcji Pana Boga".


    Źródło Gazeta Wyborcza

    [`][`][`][`][`][`]



    Janusz Korczak (właściwie: Henryk Goldszmit) – lekarz, pedagog, pisarz, działacz społeczny. Pochodził z rodziny żydowskiej, studiował medycynę. W 1912 zostaje dyrektorem Domu Sierot w Warszawie. Swoje poglądy zawarł w dziele „Jak kochać dziecko”. Stworzy koncepcję wychowania, której podstawę stanowi poszukiwanie gwarancji wolności dla sensu życia ludzkiego. Wiara w dobroć natury człowieka. Łączy myślenie naukowe z praktycznym. Założenia pedagogiki Korczaka:
    1. Szacunek do dziecka jako człowieka rozwijającego się przez własną aktywność
    2. Partnerstwo dziecka w procesie wychowania
    3. Prawo dziecka do opieki i odpowiedzialności społeczeństwa dorosłego
    4. Poszanowanie wiedzy o dziecku
    5. Technika działania pedagogicznego jest konsekwencją założeń systemu opiekuńczo-wychowawczego
    6. Koncepcja wychowawcy
    Podkreśla się w dziełach Korczaka 3 zakresy
    1. treści ogólnoludzkie udostępniane całemu społeczeństwu, adresowane do rodziców i dzieci
    2. treści ogólnopedagogiczne – do wykorzystania w kształceniu i pogłębianiu wiedzy pedagogicznej
    3. treści szczegółowe – do wykorzystania zatrudnionych w placówkach opiekuńczo wychowawczych
    Korczak był prekursorem walki o prawa dziecka. Zwracał uwagę na zależność dziecka od dorosłego. W procesie wychowania zawsze mamy do czynienia z indywidualnościami, nie wolno generalizować. Kreował takie wartości jak miłość do bliźniego, sprawiedliwość, godność, szacunek, piękno i prawda. Odszukał 3 zasadnicze prawa dziecka:
    1. Prawo do śmierci
    2. Prawo do dnia dzisiejszego
    3. Prawo do bycia tym, czym jest
    Wychowawcy muszą dbać o dzieci i szanować je. Dziecko nie jest miniświatem w życiu dorosłego. Ważne jest partnerstwo i odrzucenie przez pedagoga despotyzmu za rzecz współdziałania. Jeśli dziecko zauważy, że nie ma żadnych praw, to zaczyna się buntować. Dorosły nie może zdominować dziecka bez jego akceptacji. Kryzys wychowania to kryzys człowieka. Wychowawcą nie może być ten, kto ma żal do dziecka, że się urodziło. Cała odpowiedzialność za wychowanie spada na wychowawcę. Może pokonać kryzysy, jeśli jest pełen krytycyzmu wobec świata. Dobry wychowawca różni się od złego liczbą popełnianych błędów i wyrządzonych krzywd. Dobry popełnia błąd tylko raz, a wyciąga z niego wnioski i nie powtarza ich. Nie przetrwałby w Polsce gdyby nie jego badania i rozwój pedagogiki autorytarnej. Zginął w 1942 w Treblince z wychowankami mimo możliwości opuszczenia obozu.



    Mam do sprzedania książki z pierwszego roku Pedagogiki Społeczno-Opiekuńczej. (część też obowiązuje na resocjalizacji i animacji - sprawdźcie w kanonie przedmiotów)
    Od razu mówię, że nie chcę zdzierać jakiejś niesamowitej kasy, dlatego nie podaję konkretnych cen, wszystko do ugadania Większość pozycji jest kserowana, ale zachowana w dobrym stanie. Szkoda drzewek, dlatego chcę tę makulaturę przekazać dalej Dodatkowo jestem skłonna dodać komuś chętnemu kserówki z wszystkich ćwiczeń, tudzież zagadnienia z egzaminów. Notatek nie oferuję, bo niewiele posiadam swojego autorstwa Mogę też zgrać trochę materiałów na płytę (inne książki mam też w pdfie, nie mówiąc o konspektach przydatnych do egzaminów).
    A oto, co posiadam w formie książkowej/papierowej:

    Historia Myśli Pedagogicznej:
    *Historia Wychowania - S. Kot (dwa tomy)
    *O wychowaniu umysłowym moralnym i fizycznym - H. Spencer /ksero/
    *Stulecie Dziecka - E. Key /ksero/
    *Zarys działalnosci komisji edukacji narodowej /ksero/
    *Zarys historii wychowania - I. Szybiak /ksero/

    Wprowadzenie do psychologii:
    *Wprowadzenie do psychologii - G. Mietzel

    Wprowadzenie do socjologii:
    *Zaproszenie do socjologii - P. Berger

    Pedagogika opiekuńcza:
    *Pedagogika opiekuńcza w zarysie (dwa tomy) - Z. Dąbrowski
    *Jak kochać dziecko - J. Korczak /ksero/
    *Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania - U. Kamińska /ksero/

    Współczesne systemy pedagogiczne:
    *Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji - G. L. Gutek /ksero/

    Zainteresowanych proszę o kontakt mailowy lub przez gg - 3666991. dnia Śro 13:38, 23 Wrz 2009, w całości zmieniany 2 razy



    Przygotować:

    + Prezentacja w przydzielonej grupie, na temat nieopracowany na ćw. 6.03
    5 slajdów

    + Wybrać 3 teksty z "Jak kochać dziecko" Korczaka, zinterpretować
    TUTAJ w Wordzie
    TUTAJ skany

    Lista dla grupy A1:

    1) Antropologia pedagogiczna
    - Ciepiela Anna
    - Hereda Zuzanna
    - Kuźma Anna
    - Michura Elżbieta
    - Nowak Joanna
    - Rams-Sobas Donata
    2) Analityczno-Empiryczna nauka o wychowaniu
    - Kasprzyk Klaudia
    - Kocwa Izabela
    - Komońska Patrycja
    - Marciniec Paulina
    - Niszczyk Joanna
    3) Krytyczna nauka o wychowaniu
    - Filas Dorota
    - Kaśków Paulina
    - Kic Barbara
    - Kos Marta
    - Mikoda Magdalena
    - Owczarek Aleksandra
    4) Noekonserwatyzm pedagogiczny
    - Guzik Anna
    - Jajkiewicz Julia
    - Jakubowicz Magdalena
    - Kurek Sylwia
    - Laska Martyna
    5) Psychologia i Pedagogika humanistyczna
    - Durek Anna
    - Giertuda Sylwia
    - Krupa Katarzyna
    - Nalborczyk Klaudia
    - Stępnik Anna
    6) Antypedagogika
    - Frączek Agnieszka
    - Maj Katarzyna
    - Mączka Maria
    - Łężniak Karolina
    - Olesiak Magdalena
    7) Pedagogika konstruktywistyczna
    - Korzeniowska Kamila
    - Knapik Natalia
    - Mozgała Kornelia
    - Niemiec Natalia
    - Ostrowska Natalia

    Dla A2 lista póki co nie istnieje. Kto nie pamięta gdzie jest, albo nie jest przydzielony, ma problem. dnia Śro 1:57, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zabaxxx26.xlx.pl