Dwa pytania:
Po pierwsze: to co wkleili Margo, Muniek i Ref, to jest to samo, co temat Ani i Sandry?
Po drugie: co z notatkami z tematów "Metody wychowania", "Nowe wychowanie", "Pedagogika krytyczna", "Pedagogika Marii Montresori i Janusza Korczaka"?? Ktoś tym dysponuje w wersji jakiejkolwiek?
Przygotować:
+ Prezentacja w przydzielonej grupie, na temat nieopracowany na ćw. 6.03
5 slajdów
+ Wybrać 3 teksty z "Jak kochać dziecko" Korczaka, zinterpretować
TUTAJ w Wordzie
TUTAJ skany
Lista dla grupy A1:
1) Antropologia pedagogiczna
- Ciepiela Anna
- Hereda Zuzanna
- Kuźma Anna
- Michura Elżbieta
- Nowak Joanna
- Rams-Sobas Donata
2) Analityczno-Empiryczna nauka o wychowaniu
- Kasprzyk Klaudia
- Kocwa Izabela
- Komońska Patrycja
- Marciniec Paulina
- Niszczyk Joanna
3) Krytyczna nauka o wychowaniu
- Filas Dorota
- Kaśków Paulina
- Kic Barbara
- Kos Marta
- Mikoda Magdalena
- Owczarek Aleksandra
4) Noekonserwatyzm pedagogiczny
- Guzik Anna
- Jajkiewicz Julia
- Jakubowicz Magdalena
- Kurek Sylwia
- Laska Martyna
5) Psychologia i Pedagogika humanistyczna
- Durek Anna
- Giertuda Sylwia
- Krupa Katarzyna
- Nalborczyk Klaudia
- Stępnik Anna
6) Antypedagogika
- Frączek Agnieszka
- Maj Katarzyna
- Mączka Maria
- Łężniak Karolina
- Olesiak Magdalena
7) Pedagogika konstruktywistyczna
- Korzeniowska Kamila
- Knapik Natalia
- Mozgała Kornelia
- Niemiec Natalia
- Ostrowska Natalia
Dla A2 lista póki co nie istnieje. Kto nie pamięta gdzie jest, albo nie jest przydzielony, ma problem.
dnia Śro 1:57, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Metody wychowania – stosowanie sposobów postępowania wychowawczego lub powtarzania czynności by urzeczywistnić cele wychowawcze / podział metod: grupowe i indywidualne, bezpośredniego i pośredniego oddziaływania wychowawczego, kierowanie samowychowaniem i wpływ sytuacyjny i społeczny, strukturalne i sytuacyjne / nie wybór metody decyduje o sukcesie ale sposób wykorzystania / metoda modelowa – indywidualna, metoda przykładu, podświadome przyswajanie zachowań osób z którymi przebywamy w bliskich kontaktach, zachowania podlegają modelowaniu i mają wpływ na postawy społeczne / metoda ma głównie pozytywny skutek dzięki naturalności i bezpośredniości / stosowana do rozwijania i pogłębiania postaw społecznych / metoda zadaniowa – konieczna, powierzanie zadań do wykonania co prowadzi do zmiany zachowań / stosowana w rodzinie np. w pracach domowych / w szkole – pomoc słabszym w nauce / inne sytuacje – pomoc starszym / warunki powierzenia zadania: świadomość niesienia pomocy, potrzeba pomocy, wszystko w ramach możliwości, działanie dla dobra wspólnego, zadowolenie / metoda współdziałania uczniów w organizowaniu lekcji: chętne uczenie się, dobry kontakt z nauczycielem, przychylność do szkoły, spontaniczność i dyscyplina, niezależność, wzrost myślenia twórczego / 4 etapy: umożliwienie planowania lekcji, zespołowe przygotowanie lekcji, uczeń w roli nauczyciela, samoocena / zawsze nauczyciel jest odpowiedzialny za lekcję / metoda organizowania działalności samorządowej: wspólne decydowanie i wykonywanie postanowień decyzji, realizowana w samorządach klasowych / uczy demokratycznych form życia społecznego, postaw prospołecznych, zapewnienia poczucia godności i wolności osobistej / możliwe jeśli istnieje współudział w decydowaniu, są stałe uprawnienia i odpowiednia atmosfera / stałe zainteresowanie wychowawcy / metoda organizowania działalności zespołowej: tworzenie zespołu celem przedyskutowania interesującej je kwestii oraz podejmowanie działań praktycznych / dobór zespołu jest dowolny / konieczna jest sprzyjająca tworzeniu zespołów atmosfera / niebezpieczeństwa: niewykonanie zadania przy braku zainteresowania dorosłego, chora rywalizacja / korzyści: uatrakcyjnienie zajęć, uczy współpracy, lepsze rozumienie, przezwyciężanie nieśmiałości
Pedagogika krytyczna – nawiązuje do francuskich filozofów, służy obiektywizmowi, odwołuje się do krytyki społecznej / założenia: określenie wizji człowieka i społeczeństwa po obserwacji, zaprojektowanie działań pedagogicznych pod pełną kontrolą / edukacja rozmieszcza siłę roboczą w systemie społecznym /szkoła narzuca sposób postrzegania świata / ukryta indoktrynacja / reprodukcja kulturowa – kreowanie przez edukację przeświadczenia społecznego o legalności lub nielegalności / dzieci muszą uczyć się podstaw bo nie należą do elitarnych grup / szkoła jest wroga / przemoc szkoły: prosty i emocjonalny język uważany za niepoprawny, wymaganie rozwiniętych zdań i spokojnego tonu, uczniowie w efekcie milczą i lądują na marginesie kulturowym / wymagania regulaminowe, obyczaje szkolne pokazują że uczeń nie rządzi / edukacja powinna akceptować różnice społeczne, dopuszczać różnorodność wypowiedzi i uczyć aktywnego działania / nauczyciel jest tłumaczem kultury dominującej na język dziecka / nie jest do końca akceptowana
Maria Montessori (1870-1952), szybko sławna, dostała liczne odznaczenia państwowe i naukowe / jako pedagog akceptowana nie przez wszystkich / pedagogika reform potem psychologiczna koncepcja człowieka / wypracowane pojęcia: absorbująca pedagogika, wrażliwe fazy, duchowy pion rozwoju, polaryzacja uwagi, normalizacja, psychiczny zarodek / jej pedagogika wychodzi od dziecka i należy do pedagogiki humanistycznej / pogłębiała wiedzę z zakresu pedagogiki eksperymentalnej / w 1907 złożyła dom dziecięcy / wychowanie to rodzaj pomocy istocie ludzkiej w osiągnięciu przez nią niezależności / proces wychowania musi polegać na interakcji ze środowiskiem dziecka, bo jest ono budowniczym samego siebie / polaryzacja uwagi - zjawiska głębokiego i długotrwałego zainteresowania jednym przedmiotem lub czynnością występujące w 4 fazach / od narodzin do 6 roku życia jest wrażliwość na język mówiony i pasany, ruch, zachowanie społeczne / po 3 roku dziecko świadomie buduje swoją osobowość i tworzy klasyfikację pojęć / od 7 do 12 roku pojawia się świadomość, wrażliwość na moralność, sprawiedliwość, dobro i zło, uczucia religijne i dziedziny nauki; wzrasta zainteresowanie światem roślin i zwierząt, zwiększa się podatność na zdobywanie wiedzy / 13-18 lat – wrażliwość na godność osobistą, odpowiedzialność i wiara we własne siły, oddalenie się od rodziców, szukanie sensu życia / koncepcja wychowania ma wspomagać indywidualny rozwój / wychowanie pośrednie
Janusz Korczak (wł. Henryk Goldszmit 1878-1942) Żyd, studiował medycynę, lekarz, pedagog, pisarz, działacz społeczny / dyrektor domu sierot od 1912 / podstawa wychowania to gwarancja wolności dla sensu życia ludzkiego / wiara w dobroć natury człowieka / łączy myślenie naukowe z praktycznym / założenia jego pedagogiki: / szacunek do dziecka jako człowieka rozwijającego się przez własną aktywność / partnerstwo dziecka w procesie wychowania / prawo dziecka do opieki i odpowiedzialności społeczeństwa dorosłego / poszanowanie wiedzy o dziecku / technika działania pedagogicznego jest konsekwencją założeń systemu opiekuńczo-wychowawczego / koncepcja wychowawcy / 3 zakresy pedagogiki: / treści ogólnoludzkie udostępniane wszystkim / treści ogólnopedagogiczne do wykorzystania w kształceniu / treści szczegółowe do wykorzystania zatrudnionych w placówkach opiekuńczo wychowawczych / walka o prawa dziecka / zależność dziecka od dorosłego / traktujemy dzieci indywidualnie, nie wolno generalizować / miłość do bliźniego, sprawiedliwość, godność, szacunek, piękno i prawda / 3 prawa dziecka do: śmierci, dnia dzisiejszego i bycia tym czym jest / partnerstwo i odrzucenie przez pedagoga despotyzmu za rzecz współdziałania / dorosły nie może zdominować dziecka bez jego akceptacji / kryzys wychowania to kryzys człowieka / odpowiedzialność za wychowanie spada na wychowawcę / dobry wychowawca popełnia błąd tylko raz, wyciąga z niego wnioski i nie powtarza go / zamordowany w Treblince z wychowankami.