logo
 Pokrewne renessmeKorczak Film Andrzeja WajdyKorczak Król Maciuś PierwszyKorczak polskie napisyKorczak Prawo dzieckaKorczak pl ed2kKorczak Jak kochać dzieckoKorczakowo 2007koncepcja człowieka w pedagogicekontrakt pedagogicznyKorczak wzór pedagoga
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kinojesttu.htw.pl
  • renessme


    Dwa pytania:

    Po pierwsze: to co wkleili Margo, Muniek i Ref, to jest to samo, co temat Ani i Sandry?

    Po drugie: co z notatkami z tematów "Metody wychowania", "Nowe wychowanie", "Pedagogika krytyczna", "Pedagogika Marii Montresori i Janusza Korczaka"?? Ktoś tym dysponuje w wersji jakiejkolwiek?



    Przygotować:

    + Prezentacja w przydzielonej grupie, na temat nieopracowany na ćw. 6.03
    5 slajdów

    + Wybrać 3 teksty z "Jak kochać dziecko" Korczaka, zinterpretować
    TUTAJ w Wordzie
    TUTAJ skany

    Lista dla grupy A1:

    1) Antropologia pedagogiczna
    - Ciepiela Anna
    - Hereda Zuzanna
    - Kuźma Anna
    - Michura Elżbieta
    - Nowak Joanna
    - Rams-Sobas Donata
    2) Analityczno-Empiryczna nauka o wychowaniu
    - Kasprzyk Klaudia
    - Kocwa Izabela
    - Komońska Patrycja
    - Marciniec Paulina
    - Niszczyk Joanna
    3) Krytyczna nauka o wychowaniu
    - Filas Dorota
    - Kaśków Paulina
    - Kic Barbara
    - Kos Marta
    - Mikoda Magdalena
    - Owczarek Aleksandra
    4) Noekonserwatyzm pedagogiczny
    - Guzik Anna
    - Jajkiewicz Julia
    - Jakubowicz Magdalena
    - Kurek Sylwia
    - Laska Martyna
    5) Psychologia i Pedagogika humanistyczna
    - Durek Anna
    - Giertuda Sylwia
    - Krupa Katarzyna
    - Nalborczyk Klaudia
    - Stępnik Anna
    6) Antypedagogika
    - Frączek Agnieszka
    - Maj Katarzyna
    - Mączka Maria
    - Łężniak Karolina
    - Olesiak Magdalena
    7) Pedagogika konstruktywistyczna
    - Korzeniowska Kamila
    - Knapik Natalia
    - Mozgała Kornelia
    - Niemiec Natalia
    - Ostrowska Natalia

    Dla A2 lista póki co nie istnieje. Kto nie pamięta gdzie jest, albo nie jest przydzielony, ma problem. dnia Śro 1:57, 10 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz



    Metody wychowania – stosowanie sposobów postępowania wychowawczego lub powtarzania czynności by urzeczywistnić cele wychowawcze / podział metod: grupowe i indywidualne, bezpośredniego i pośredniego oddziaływania wychowawczego, kierowanie samowychowaniem i wpływ sytuacyjny i społeczny, strukturalne i sytuacyjne / nie wybór metody decyduje o sukcesie ale sposób wykorzystania / metoda modelowa – indywidualna, metoda przykładu, podświadome przyswajanie zachowań osób z którymi przebywamy w bliskich kontaktach, zachowania podlegają modelowaniu i mają wpływ na postawy społeczne / metoda ma głównie pozytywny skutek dzięki naturalności i bezpośredniości / stosowana do rozwijania i pogłębiania postaw społecznych / metoda zadaniowa – konieczna, powierzanie zadań do wykonania co prowadzi do zmiany zachowań / stosowana w rodzinie np. w pracach domowych / w szkole – pomoc słabszym w nauce / inne sytuacje – pomoc starszym / warunki powierzenia zadania: świadomość niesienia pomocy, potrzeba pomocy, wszystko w ramach możliwości, działanie dla dobra wspólnego, zadowolenie / metoda współdziałania uczniów w organizowaniu lekcji: chętne uczenie się, dobry kontakt z nauczycielem, przychylność do szkoły, spontaniczność i dyscyplina, niezależność, wzrost myślenia twórczego / 4 etapy: umożliwienie planowania lekcji, zespołowe przygotowanie lekcji, uczeń w roli nauczyciela, samoocena / zawsze nauczyciel jest odpowiedzialny za lekcję / metoda organizowania działalności samorządowej: wspólne decydowanie i wykonywanie postanowień decyzji, realizowana w samorządach klasowych / uczy demokratycznych form życia społecznego, postaw prospołecznych, zapewnienia poczucia godności i wolności osobistej / możliwe jeśli istnieje współudział w decydowaniu, są stałe uprawnienia i odpowiednia atmosfera / stałe zainteresowanie wychowawcy / metoda organizowania działalności zespołowej: tworzenie zespołu celem przedyskutowania interesującej je kwestii oraz podejmowanie działań praktycznych / dobór zespołu jest dowolny / konieczna jest sprzyjająca tworzeniu zespołów atmosfera / niebezpieczeństwa: niewykonanie zadania przy braku zainteresowania dorosłego, chora rywalizacja / korzyści: uatrakcyjnienie zajęć, uczy współpracy, lepsze rozumienie, przezwyciężanie nieśmiałości


    Pedagogika krytyczna – nawiązuje do francuskich filozofów, służy obiektywizmowi, odwołuje się do krytyki społecznej / założenia: określenie wizji człowieka i społeczeństwa po obserwacji, zaprojektowanie działań pedagogicznych pod pełną kontrolą / edukacja rozmieszcza siłę roboczą w systemie społecznym /szkoła narzuca sposób postrzegania świata / ukryta indoktrynacja / reprodukcja kulturowa – kreowanie przez edukację przeświadczenia społecznego o legalności lub nielegalności / dzieci muszą uczyć się podstaw bo nie należą do elitarnych grup / szkoła jest wroga / przemoc szkoły: prosty i emocjonalny język uważany za niepoprawny, wymaganie rozwiniętych zdań i spokojnego tonu, uczniowie w efekcie milczą i lądują na marginesie kulturowym / wymagania regulaminowe, obyczaje szkolne pokazują że uczeń nie rządzi / edukacja powinna akceptować różnice społeczne, dopuszczać różnorodność wypowiedzi i uczyć aktywnego działania / nauczyciel jest tłumaczem kultury dominującej na język dziecka / nie jest do końca akceptowana

    Maria Montessori (1870-1952), szybko sławna, dostała liczne odznaczenia państwowe i naukowe / jako pedagog akceptowana nie przez wszystkich / pedagogika reform potem psychologiczna koncepcja człowieka / wypracowane pojęcia: absorbująca pedagogika, wrażliwe fazy, duchowy pion rozwoju, polaryzacja uwagi, normalizacja, psychiczny zarodek / jej pedagogika wychodzi od dziecka i należy do pedagogiki humanistycznej / pogłębiała wiedzę z zakresu pedagogiki eksperymentalnej / w 1907 złożyła dom dziecięcy / wychowanie to rodzaj pomocy istocie ludzkiej w osiągnięciu przez nią niezależności / proces wychowania musi polegać na interakcji ze środowiskiem dziecka, bo jest ono budowniczym samego siebie / polaryzacja uwagi - zjawiska głębokiego i długotrwałego zainteresowania jednym przedmiotem lub czynnością występujące w 4 fazach / od narodzin do 6 roku życia jest wrażliwość na język mówiony i pasany, ruch, zachowanie społeczne / po 3 roku dziecko świadomie buduje swoją osobowość i tworzy klasyfikację pojęć / od 7 do 12 roku pojawia się świadomość, wrażliwość na moralność, sprawiedliwość, dobro i zło, uczucia religijne i dziedziny nauki; wzrasta zainteresowanie światem roślin i zwierząt, zwiększa się podatność na zdobywanie wiedzy / 13-18 lat – wrażliwość na godność osobistą, odpowiedzialność i wiara we własne siły, oddalenie się od rodziców, szukanie sensu życia / koncepcja wychowania ma wspomagać indywidualny rozwój / wychowanie pośrednie

    Janusz Korczak (wł. Henryk Goldszmit 1878-1942) Żyd, studiował medycynę, lekarz, pedagog, pisarz, działacz społeczny / dyrektor domu sierot od 1912 / podstawa wychowania to gwarancja wolności dla sensu życia ludzkiego / wiara w dobroć natury człowieka / łączy myślenie naukowe z praktycznym / założenia jego pedagogiki: / szacunek do dziecka jako człowieka rozwijającego się przez własną aktywność / partnerstwo dziecka w procesie wychowania / prawo dziecka do opieki i odpowiedzialności społeczeństwa dorosłego / poszanowanie wiedzy o dziecku / technika działania pedagogicznego jest konsekwencją założeń systemu opiekuńczo-wychowawczego / koncepcja wychowawcy / 3 zakresy pedagogiki: / treści ogólnoludzkie udostępniane wszystkim / treści ogólnopedagogiczne do wykorzystania w kształceniu / treści szczegółowe do wykorzystania zatrudnionych w placówkach opiekuńczo wychowawczych / walka o prawa dziecka / zależność dziecka od dorosłego / traktujemy dzieci indywidualnie, nie wolno generalizować / miłość do bliźniego, sprawiedliwość, godność, szacunek, piękno i prawda / 3 prawa dziecka do: śmierci, dnia dzisiejszego i bycia tym czym jest / partnerstwo i odrzucenie przez pedagoga despotyzmu za rzecz współdziałania / dorosły nie może zdominować dziecka bez jego akceptacji / kryzys wychowania to kryzys człowieka / odpowiedzialność za wychowanie spada na wychowawcę / dobry wychowawca popełnia błąd tylko raz, wyciąga z niego wnioski i nie powtarza go / zamordowany w Treblince z wychowankami.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zabaxxx26.xlx.pl