no to za nieco ponad 8 godzin będziemy mieli arkusze przed sobą z języka polskiego, ciekawe co będzie :)
z góry mówię >> nie radzę wierzyć temu co jest na necie bo żadne nie jest prawidłowe ;)
tym którzy chcą coś jeszcze powtórzyć w drodze autobusem/pociągiem do szkoły polecam mp3 mojego autorstwa, a w nim:
charakterystyki :
Edyp
Roland
Świętoszek
Werter
Konrad
Ks. Piotr
Gustaw
Konrad Wallenrod
Kordian
Kmicic
Zagłoba
Cezary Baryka
Szymon Gajowiec
Stanisław Wokulski
Ignacy Rzecki
Gerwazy
Jacek Soplica - Ks. Robak
Tadeusz
Zenon Ziembiewicz
Hrabia Henryk
Pankracy
Artur
+ Tango :
Trzy pokolenia bohaterów
Tematyka utworu
no to za nieco ponad 8 godzin będziemy mieli arkusze przed sobą z języka polskiego, ciekawe co będzie :)
z góry mówię >> nie radzę wierzyć temu co jest na necie bo żadne nie jest prawidłowe ;)
tym którzy chcą coś jeszcze powtórzyć w drodze autobusem/pociągiem do szkoły polecam mp3 mojego autorstwa, a w nim:
charakterystyki :
Edyp
Roland
Świętoszek
Werter
Konrad
Ks. Piotr
Gustaw
Konrad Wallenrod
Kordian
Kmicic
Zagłoba
Cezary Baryka
Szymon Gajowiec
Stanisław Wokulski
Ignacy Rzecki
Gerwazy
Jacek Soplica - Ks. Robak
Tadeusz
Zenon Ziembiewicz
Hrabia Henryk
Pankracy
Artur
+ Tango :
Trzy pokolenia bohaterów
Tematyka utworu
ZAGADNIENIA DO SPRAWDZIANU - ROMANTYZM
1.Ramy czasowe romantyzmu polskiego i europejskiego.
2.Sytuacja historyczna: zabory, powstanie listopadowe, decyzje o emigracji.
3.Johann Wolfgang Goethe, Cierpienia młodego Wertera:
- okres burzy i naporu w literaturze niemieckiej,
- Weltschmerlz,
- werteryzm,
- Werter jako bohater romantyczny (cechy),
- powieść epistolarna.
4.Adam Mickiewicz:
a) programowy charakter Ody do młodości; spór klasyków z romantykami;
b) Ballady i romanse:
- programowość ballady Romantyczność,
- cechy romantyzmu w balladach (np. irracjonalizm, fantastyka, tajemniczość, nastrojowość, ludowość, historyzm)
- rola przyrody w balladach, - motyw winy i kary,
- wybrane ballady, np. Świtź, Świtezianka, Rybka.
c) Sonety krymskie:
- geneza
- cyklu, sonet,
- orientalizm;
d) Konrad Wallenrod:
- dzieje Konrada,
- tragizm bohatera,
- cel zastosowania maski historycznej,
- powieść poetycka;
e) Dziady część III:
- cechy bohatera romantycznego na przykładzie Konrada,
- przemiana Gustawa w Konrada,
- romantyczny bunt w Wielkiej Improwizacji,
- prometeizm bohatera,
- martyrologia młodzieży, obraz męczeństwa narodu polskiego,
- obraz społeczeństwa polskiego (Salon warszawski, Bal u Senatora),
- idea mesjanizmu (Widzenie księdza Piotra),
- cechy dramatu romantycznego;
f) Pan Tadeusz:
- Jacek Soplica
- ksiądz Robak jako nowy typ bohatera romantycznego,
- Dzieje Jacka Soplicy,
- obraz Polaków ukazany w eposie,
- obraz ojczyzny, idealizacja "kraju lat dziecinnych",
- charakterystyka bohaterów,
- epopeja;
5.Juliusz Słowacki:
a) Kordian:
- Kordian jako bohater romantyczny,
- dzieje bohatera: młodość, podróż po Europie, monolog na Mont Blanc, powrót do kraju, udział w spisku i decyzja o zabiciu cara, omdlenie, pobyt w szpitalu psychiatrycznym, skazanie na śmierć, przygotowania do egzekucji na Placu Marsowym),
- winkelriedyzm,
- tragizm Kordiana,
- różnice między mesjanizmem a winkelriedyzmem (polemika z Mickiewiczem);
b) Grób Agamemnona:
- motyw poety i poezji,
- rozrachunek z przeszłością, z powstaniem listopadowym.
6. Nie-Boska komedia Zygmunta Krasińskiego:
- dzieje Henryka,
- motyw poety i poezji (poeta błogosławiony i poeta przeklęty),
- obraz rewolucji (obóz rewolucjonistów i obóz arystokracji),
- polemika Henryka z Pankracym,
- interpretacja sceny finałowej,
- historiozofia
- prowidencjonalizm.
7.Poezja Cypriana Kamila Norwida (np. Fortepian Szopena, Bema pamięci żałobny rapsod, Pielgrzym i inne).
OBOWIĄZUJE ZNAJOMOŚĆ WSKAZANYCH UTWORÓW LITERACKICH
Wersja doc:
http://www.mediafire.com/?en5mnnjz4dp