Mam taki temat na maturze Motyw powstania listopadowego w wybranych utworach literackich,dziełach plastycznych filmach.Omów na przykładach
III. Ramowy plan wypowiedzi:
1.Określenie problemu:
-Nieudane powstanie listopadowe jako zryw narodowy który zapłodnił umysły twórców polskiego romantyzmu
2.Kolejność prezentowanych treści:
a. „Kordian” Juliusza Słowackiego jak rozrachunek z powstaniem listopadowym
-krytyka przywódców powstania
-koncepcja narodowo-wyzwoleńcza „winkelriedyzm”
b. „Dziady” cz.3 Adama Mickiewicza-dramat „propagandowy”
-ukazanie zła popełnianego przez zaborców (carat)
-koncepcja „mesjanizmu” naród polski narodem wybranym
c. „Grób Agamemnona” Juliusza Słowackiego
-sąd o narodzie polskim
-ukazanie termopili
d. „Olszynka Grochowska” Wojciecha Kossaka
-opis bitwy
-dlaczego zakończyło się klęską
e. „Bitwa pod Ostrołęką” Wojciecha Kossaka
-opis bitwy
3.Wnioski
Wpływ powstania listopadowego na twórców polskich
4.Materiały pomocnicze
Prezentacja multimedialna
Czy dobry mam ramowy plan wypowiedzi czy coś lepiej dodać lub ująć??
czy prezetacje multimedialną lepiej zrobić w powerpoincie po przez slajdy lub normalnie umieścić na płycie 2 obrazy zdjęcia ??
Ad.10
•epizodyczność budowy, akcja nie przypomina już klasycznej struktury przyczyn i skutków, luźna struktura
•synkretyzm konstrukcji , połączenie wielu form budowy
•obecność rozbudowanych fragmentów epickich i lirycznych (np. " Wielka Improwizacja" w III części "Dziadów")
•złamanie antycznej zasady decorum - dramat romantyczny jednocześnie łączy wzniosłość i drwinę, tragizm i groteskę, brak w nim stylistycznej jedności wyrazu
•łączenie wątków fantastycznych i realistycznych ("Dziady", "Kordian", "Balladyna")
•kompozycja otwarta: epizodyczność, brak jednego wyraźnie zarysowanego konfliktu, złamanie antycznej zasady trzech jedności: czasu, miejsca i akcji umożliwiło swobodne dysponowanie czasem i przestrzenią (np. w "Kordianie" akcja obejmuje Warszawę, wieś, Londyn, Rzym, Mount Blanc, obok dokładnej daty: 31 grudnia 1799, północ pojawiają się mniej określone: młodość Kordiana, kilkuletnie podróże po Europie).
Człowiek romantyczny jest obdarzony niezwykłą wrażliwością, uczuciem i wyobraźnią. Posiada nie tylko zdolność kształtowania świata i siebie, ale i zdolność współodczuwania ze światem i innymi. Marzenia pozwalają mu wkroczyć w inną, wyższą rzeczywistość lub osiągnąć stan jedności z naturą.
Romantycy ukazywali człowieka jako skonfliktowanego z otoczeniem i w efekcie wycofującego się ze świata bądź usiłującego go zmienić (bunt romantyczny, czego przykładem może być Kordian z dramatu Słowackiego, reprezentujący obie te postawy). Z drugiej strony dowodzili, że człowiek jest bytem zakorzenionym w porządku jedności kosmosu (miał też być zakorzeniony w tradycji narodowej), musi jednak dostrzec ten fakt.
Człowiek romantyczny jest istotą stającą się. Początkiem jego wędrówki jest doświadczenie wewnętrznego rozbicia i obcości w świecie (stąd tragizm jego egzystencji), celem winno być natomiast poczucie jedności z universum (koncepcję taką sformułował w XVIII w. F. Schiller). Najdoskonalszą drogą do takiego celu miała stać się sztuka – poezja. Takim wędrowcem jest np. Konrad z III części Dziadów Mickiewicza.
Witam forumowiczow mam takie zadanie z polaka... kto pomoze? dam 90 diam. albo wiecej to zalezy....
Polecenie:
wskaz zwiazki 2cz dziadów z dramaturgia szkspira...
Do polskiego romantyzmu William Szekspir został uroczyście wprowadzony przez Adama Mickiewicza, który również był patronem walki przeciw oświeceniowemu racjonalizmowi, walki o nową postawę poznawczą i o nowe widzenie świata29. Motta z utworów Szekspirowskich są obecne w „Romantyczności”, II części „Dziadów”, „O poezji romantycznej”. Dziady część III (obok „Kordiana” i „Nie-boskiej komedii”) stanowią wzorcowy model dramatu romantycznego i świadectwo wpływu Szekspira: przedstawiają wydarzenie historyczne, mieszają rodzaje i gatunki literackie, posiadają luźną kompozycję (łączą dramę i operę). Jest w nich Opatrzność i walka wybitnej jednostki ze złym duchem (u Szekspira było nim samo wnętrze człowieka), jest także metafizyczny charakter — połączenie świata ludzi z innym wymiarem.
prosze o te diamenty
epizodyczność budowy, akcja nie przypomina już klasycznej struktury przyczyn i skutków, luźna struktura
synkretyzm konstrukcji , połączenie wielu form budowy
obecność rozbudowanych fragmentów epickich i lirycznych (np. " Wielka Improwizacja" w III części "Dziadów")
złamanie antycznej zasady decorum - dramat romantyczny jednocześnie łączy wzniosłość i drwinę, tragizm i groteskę, brak w nim stylistycznej jedności wyrazu
łączenie wątków fantastycznych i realistycznych ("Dziady", "Kordian", "Balladyna")
kompozycja otwarta: epizodyczność, brak jednego wyraźnie zarysowanego konfliktu, złamanie antycznej zasady trzech jedności: czasu, miejsca i akcji umożliwiło swobodne dysponowanie czasem i przestrzenią (np. w "Kordianie" akcja obejmuje Warszawę, wieś, Londyn, Rzym, Mount Blanc, obok dokładnej daty: 31 grudnia 1799, północ pojawiają się mniej określone: młodość Kordiana, kilkuletnie podróże po Europie).
http://www.bryk.pl/teksty/liceum/język_polski/romantyzm/25455-cechy_dramatu_romantycznego.html