A ja polecam wielce ciekawe strony "hydralowskie", które również jeżeli chodzi o kolej sowiogórską mają coś ciekawego do zaoferowania
http://wroclaw.hydral.com.pl/3072,obiekt.html
http://wroclaw.hydral.com.pl/22,artykul.html
W okresie przed I wojna swiatowa, na odcineku od Belwederskiej do Klonowej, ze wzgledu na dosc stromy podjazd w 1902 roku zabudowano w torze zembatke systemu Abta i odcinek ten obslugiwano lokomotywa parowa z napedem zebatym zakupiona w SLM Winterthur. Byla to jedyna kolej z napedem zebatkowym w Polsce.
To już jest kwestia dyskusyjna, bo zębatkę miała też Kolej Sowiogórska, która znajdowała się na obecnych ziemiach polskich.
pozdr
Marek
Co do epok I i II i taboru w TT- czy są jakieś zdjęcia, wzory schematy cokolwiek co można by wykorzystać przy budowie/waloryzacji taboru TT Nie ma jednej konkretnej publikacji. Obejmujacej ten temat.
Dla przykladu tabor Drogi Zelaznej Warszawsko-Wiedenskiej opisany jest w monografii autorstwa A. Paszkego, M, Jerczynskiego, SM. Koziarskiego - 150 lat Drogi Zelaznej Warszawsko-Wiedenskiej wydanej przez CDOKP w Warszawie w 1995 roku. Tabor niemiecki i austriacki z I epoki byl opisywany w roznych wydawnictwach niemieckojezycznych, Transpressu, EK Verlag, Slezak itd.
Polskie parowozy w II epoce opisywal Pokropinski, a teraz jest tez niemiecka alternatywa Ingo Hutter, Reimar Holzinger: Die Lokomotiven der PKP 1918 - 1939, wydawnictwo DGEG 2007, ktora to mimo ze w wiekszosci po niemiecku (czesc ksiazki posiada polskie streszczenie) jest znacznie ciekawsza merytorycznie. Troche informacji jest tez w monografiach wydawanych lub ostatnio przez Betezde w rodzaju monografii Tarnowskich Gor czy tez Kolei Sowiogorskiej.
Krzysztof
Kiedyś znalazłem taką stronkę z mapami, planami i zdjęciami czeskich fortyfikacji http://militaryphotos.net...ead.php?t=82534
może coś Ci się przyda.
Ze swej strony po polskiej strony polecam Srebrną Górę, szczególnie mniej znane fortyfikacje na Wielkim Chochole
http://www.forty.pl/_html...%20z%201954.jpg
swietne linki, dziekuję! (w pierwszym adresie nalezy wywalic kropke po net )
Srebrną Górę zwiedzilismy dosc obszernie w tym roku - lazilismy po wszystkich dostepnych fortach, troche takze poza szlakiem...
w poblizu polecam malowniczy wiadukt kolei sowiogórskiej...ze nie wspomnę o pobliskich Gorach Sowich....ale to inna bajka...
A skąd tor zębaty . Też potrzebuje ponieważ może zrobię odcinek Srebrna Góra - Wolibórz ( kolej sowiogórska )
http://www.naszesudety.pl...w&iArtykul=3846
Para buch…, Koła w ruch… - Dawnych kolei czar
Czy piękno Gór Sowich widziane przez okno kolejki sowiogórskiej jest już tylko wspomnieniem? A jak się podróżowało tymi kolejkami, kto jeszcze pamięta? A kto wie, gdzie te kolejki jeździły? Czy kolejki sowiogórskie pozostaną już tylko historią?
Pytania te od dawna nurtowały wielu mieszkańców, a tu proszę! Na stacji kolejowej w Jugowicach i na wiszącym moście nad stacją dawnej Prywatnej Kolejki Sowiogórskiej Srebrna Góra - Fort, biegnącym na granicy gmin Nowa Ruda i Stoszowice, 23 sierpnia br. trzy gminy sowiogórskie podpisały list intencyjny, którego celem jest wspólna odbudowa i modernizacja linii kolejowych na obszarze Gór Sowich, na odcinku zębatej kolei Srebrna Góra - Wolibórz i kolei elektrycznej Walim-Jugowice.
Na tych trasach miałyby jeździć pociągi z turystami. Ale kiedy? Samorządowcy z Nowej Rudy, Stoszowic i Walimia zgodnie zapewniają, że inwestycja mogłaby się zakończyć w ciągu trzech lat od otrzymania środków. Przywrócenie do dawnej świetności Walimskich Kolei Elektrycznych, to odbudowa linii trakcji, remont lokomotywy, rekonstrukcja wagonów oraz zagospodarowanie stacji. Całość może kosztować nawet 8 mln zł. Dzięki tej inwestycji turyści mieliby łatwiejszy dostęp do walimskich „perełek”: Kompleksu Riese, Zamku Grodno czy chociażby Jeziora Bystrzyckiego.
Reaktywacja Sowiogórskiej Kolei Zębatej to z kolei koszt zbliżony do 10mln zł. Za te pieniądze można odbudować odcinek zębatej kolejki, zakupić skład kolejowy, wyremontować wiadukty oraz rozbudować trasy turystyczne, a turyści mogliby z łatwością wtedy podziwiać twierdzę w Srebrnej Górze, tamtejszą starówkę czy zalaną kopalnię w Nowej Wsi Kłodzkiej - informuje Aleksandra Ignaszak. Nieprzeciętną atrakcją byłby sam przejazd kolejką, a fakt, że ta linia otworzyłaby dolinę noworudzką dla turystów z Wrocławia, Dzierżoniowa, a nawet całej Polski, daje nadzieję na rozwój agroturystyki w Nowej Wsi Kłodzkiej, Dzikowcu, Woliborzu, a może i na innych wsiach. Będą to przecież dodatkowe miejsca pracy –dodaje wójt Sławomir Karwowski.
Sygnatariuszami listu intencyjnego są: Gmina Nowa Ruda - reprezentowana przez Wójta Sławomira Karwowskiego, Gmina Stoszowice – reprezentowana przez Wójta Marka Janikowskiego oraz Aleksandra Ignaszak - Pełnomocnik Gminy Walim występujący w imieniu Wójta Adama Hausmana. Całość projektu będzie koordynowana przez Gminę Walim. Kasa w Brukseli czeka, a dobrymi pomysłami łatwo zarazić europejskich urzędników - mówi z optymizmem wójt Sławomir Karwowski. Projekt będzie mógł być zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego jako część składowa większego projektu odbudowy Dolnośląskich Zabytków Kolejowych. I choć inwestycja jest kosztowna to istnieje ogromna szansa na uzyskanie na to zadanie aż 85% dofinansowania z Unii Europejskiej.
Samorządowcy są pewni sukcesu tej inwestycji, a kiedy uda się ją zakończyć, będzie ona wielką atrakcją turystyczną całego regionu. Musimy wspólnie napisać dobry wniosek, poprzeć go odpowiednimi argumentami, a wtedy środki na pewno otrzymamy” - mówi Aleksandra Ignaszak. Wicemarszałek województwa dolnośląskiego Patryk Wild popiera działanie gmin. To z jego inicjatywy powstał projekt „Dolnośląskie Zabytki Kolejowe”. W ramach tego projektu planuje się odbudowę linii zębatej Srebrna Góra - Wolibórz, Elektrycznej kolejki Walim - Jugowice, Milickiej Kolei Wąskotorowej, Kolei Izerskiej oraz Kolei Śnieżnickiej.
To jest początek, ale czeka nas jeszcze ciężka praca - mówi wójt Marek Janikowski - na odbudowę kolejek w Walimiu i Srebrnej Górze warto poświęcić czas i pieniądze. Trasę Walim – Jugowice otwarto w czerwcu 1914 roku, a ciekawostką jest, że była ona (na dzisiejszych ziemiach polskich) pierwszą od początku planowaną jako kolej elektryczna. Na trasie Srebrna Góra – Wolibórz będzie jeździć kolej zębata. To będzie unikat na skalę nie tylko polską, ale również chyba europejski - dodaje pełnomocnik wójta Walimia. No to teraz wszyscy trzymamy kciuki za kolejki sowiogórskie.
[Sylwia Maciejczyk – Gazeta Noworudzka]