Obiekty powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub
zarządcę ( art. 62 ust. 1)
1)okresowej kontroli, co najmniej raz w roku ,polegającej na sprawdzeniu stanu
technicznego:
a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy
atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania
obiektu,
b) instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska
c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych ( dymowych, spalinowych i
wentylacyjnych );
2)okresowej kontroli, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu
stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki
obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również
badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności
połączeń, osprzętu ,zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności
izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.
Kontrole powinni przeprowadzać:
- osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności ( pkt.1a
wyżej) – ( art.62 ust.4)
- kontrole stanu technicznego instalacji elektrycznych, piorunochronnych i
gazowych, o których mowa w ust.1 pkt.1 lit.c oraz pkt.2, powinny przeprowadzać
osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad
eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych – ( art.
62 ust.5)
- kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której mowa w ust.1 pkt.1
lit.c, powinny przeprowadzać ( art.62 ust.6):
1) osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim – w
odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i
wentylacyjnych;
2) osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności – w
odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt.1, oraz do kominów
przemysłowych, kominów wolno stojących orazkominów lub przewodów kominowych, w
których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
Pozd.
Miro
(...)
Warto wydac te 94 zl ?
Czy ksiazka ta ma poziom albumu
"Koleje waskotorowe na Gornym Slasku" ?
Moim skromnym zdaniem fotograficzny tom II "piaskowy" nawet przewyższa -
swój wąskotorowy odpowiednik, czyli tom III trylogii Soidy. Przede
wszystkim jakość druku samych zdjęć jest jeszcze lepsza, ciekawsza jest
kompozycja - część zdjęć ma znacznie większy format, niż typowe "pocztówki",
nie ma
monotonnego układu "po 2 zdjęcia na stronie". Bardzo dobrej jakości są
archiwalne zdjęcia kolorowe. Mariusz nie wspomniał o ogromie zdjęć z
początku wieku XX - i to zdjęć rewelacyjnej jakości, przedstawiających
tendrzaki 1-5-1 i 1-5-0 u boku maszyn 0-3-0, cięzkie parowozy 0-2-0,
gigantyczne parowe koparki kroczące i szynowe (!!!) i dawne maszyny do
automatycznego
przestawiania toru. Widzieliście kiedyś koparki poruszające się po własnym,
trójszynowym torowisku?
Bogata w zdjęcia jest dokumentacja spektakularnych katastrof, których na
kolei piaskowej - szczególnie w latach komunistycznej gospodarki, gdzie
ilość z jakością nic wspólnego nie miała - było niemało. Zacne maszyny Ty51,
Ty45, Ty2 i ich beczkowe tendry możemy zatem podziwiać od spodu oraz
analizować i bezpieczeństwo załogi i strefy zgniotu w parowozach - niestety
przypadały one na budkę maszynisty... Niesamowite wrażenie robią piramidy
utworzone z pionowo stojących w spiętrzeniu wagonów i tendrów, z wózkami
przemieszanymi na torze. Tabor podtopiony w wyniku osunięć grobli położonych
wprost na stawie i Ty51 pośród resztek nasypu pokazują, że inzynierowie
budowlani tamtych czasów nieraz albo zbyt wiele popili, albo nadzorowali
budowę z
przyłożonym do skroni pistoletem (?).
Najbardziej efektowne jednak - przynajmniej dla mnie - są serie zdjęć
przedstawiające liniowe, potezne parowozy (Ty2, Ty45, Ty51) wyciągające w
trakcji podwójnej (w tym czasem jedna maszyna na popychu)cięzkie składy
wagonów z piaskiem po krzywym jak spaghetti, prowizorycznie ulożonym torze
na wzniesienia o gradientach niczym w górskiej kolejce. Nie sądzę, aby
projektanci tych
parowozów kiedykolwiek przewidywali ich zastosowanie w jeździe terenowej, w
której sie sprawdzały... Klimat zdjęć dopełniają pelne dynamiki opisy
sytuacyjne Roszaka, dzięki któremu parowozowi laicy - jak ja - zwracają
uwagę na dotychczas "magiczne" szczegóły: np pionowy, wysoki słup pary z
komina wyrzucanej pod ogromnym ciśnieniem, ustawienie stawidła określające
stopień napełnienia cylindrów i obfite posypywanie piaskiem z piasecznic
toru, gdy stosunkowo bardzo lekki Ty2 musi osiągnąć moc i przyczepność godną
"gagarina" aby wskoczyć na wzniesienie z 1600-tonowym składem. Nie zbaraklo
też zdjęć wnętrz parowozów, podkreślających różnice w wyglądzie i
rozmieszczeniu urzadzeń sterowania w parowozach poszczególnych serii.
Oczywiście sporo jest też trakcji nowoczesnej - wiele zdjęć to pierwszy raz
publikowane wizerunki nieznanych na PKP serii elektrowozów i lokomotyw
spalinowych w portretach i w przemysłowym pejzażu.
Poza tym jest to gratka dla wielbicieli wąskich torów - jak już wspomniano,
historia kolei piaskowych zaczyna się od sieci wąskotorowych i tutaj nie
brakuje zdjęć będących znakomitym uzupełnieniem informacji znanych już z
trylogii Soidy.
Z jednej strony szkoda, że autorzy powielili koncepcję wydawania książki "na
raty". Fakt że w miarę dokładne przejrzenie tego dzieła (z czytaniem
podpisów pod rysunkami) zabiera ładnych kilka godzin, ale apetyt na "tekst"
zostaje rozbudzony ponad miarę, a waidomo że na tom I - ten opisowy -
przyjdzie nam czekać pewnie z rok.
Jakub Halor
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe www.gkw.prv.pl
Tadeusz Stich napisał(a) w wiadomości: <6dlutr$3i@newsfeed.onet.pl...
Bardzo proszę o podanie najnowszych przepisów dotyczących częstotliwo ci
sprawdzania kominów przez kominiarzy oraz urządzeń ga niczych w
instytucjach
i budynkach mieszkalnych. Dziękuję.
Tadek
Prawo budowlane:
Art. 62. 1. Obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania
poddawane przez właściciela lub zarządcę:
1) okresowej kontroli, co najmniej raz w roku, polegającej na
sprawdzeniu stanu technicznej sprawności:
a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe
wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących
podczas użytkowania obiektu,
b) instalacji urządzeń służących ochronie środowiska,
c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych,
spalinowych i wentylacyjnych) ,
2) okresowej kontroli, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na
sprawdzeniu stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej
całego obiektu budowlanego, estetyki obiektu oraz jego otoczenia;
kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji
elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności
połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń,
oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji
i aparatów.
2. Obowiązek kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a) , nie
obejmuje właścicieli i zarządców budynków indywidualnego
budownictwa jednorodzinnego, zagrodowego i letniskowego oraz obiektów
budowlanych wymienionych w | art. 29 ust. 1 <<.
3. Właściwy organ może - w razie stwierdzenia nieodpowiedniego stanu
technicznego obiektu budowlanego lub jego części, mogącego
spowodować zagrożenie: życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia,
środowiska - nakazać przeprowadzenie, w każdym terminie, kontroli, o
których mowa w ust. 1, a także zażądać przedstawienia ekspertyzy stanu
technicznego obiektu lub jego części.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonywane, z
zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w
odpowiedniej specjalności.
5. Kontrolę stanu technicznego instalacji elektrycznych i
piorunochronnych oraz gazowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c) oraz
pkt 2, powinny przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy
wykonywaniu dozoru lub usług w zakresie naprawy lub konserwacji
odpowiednich urządzeń energetycznych lub gazowych, określone w
przepisach szczególnych.
6.| * << Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której
mowa
w ust. 1 pkt 1 lit. c), powinny przeprowadzać:
1) osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim -
w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów
spalinowych i wentylacyjnych,
2) osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności
- w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1,
oraz do kominów przemysłowych, kominów wolno stojących oraz
kominów lub przewodów kominowych, w których ciąg kominowy jest
wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
7.| * << Szczegółowy zakres kontroli niektórych budowli oraz obowiązek
przeprowadzania ich częściej, niż zostało to ustalone w ust. 1, może być
określony w rozporządzeniu, o którym mowa w | art. 7 ust. 3 pkt 2 <<.