Na prośbę kilku osób napiszę jak przebiega cała "papierkologia" dla samochodu sprowadzanego z Niemiec i rejestrowanego w Polsce. Opisuję jak to przebiegało w moim konkretnie przypadku: kupno od osoby prywatnej ;) - wymeldowanego samochodu.
NIEMCY - te rzeczy najlepiej załatwiać z osobą która zna niemiecki. Filozofi nie ma żadnej, ale dogadać się trzeba.
1. Kupno samochodu w Niemczech można kupić w komisie (umowa z komisem na ogół na kwotę zdecydowanie za dużą na Polskie realia) lub od osoby prywatnej. Płacimy i dostajemy do ręki Brief (kartę pojazdu), "mały brief" (dowód rejestracyjny) i kluczyki. Z tymi dokumentami udajemy się do niemieckiego wydziału komunikacji wykupujemy tzw. skierowanie do wyrobienia tablic zjazdowych. Ubezpieczenie wykupujemy, a tablice wyrabiamy gdzieś w okolicy urzędu. Jest tam na ogół jakiś punkt który to robi. Później tylko wizja lokalna urzędnika przy samochodzie, sprawdzenie numerów i zjeżdżamy do Polski. Ubezpieczenie w zależności od regionu Niemiec wykupujemy na 7, 14 lub 30 dni. Polecam maksimum - różnica cenowa niewielka, a korzyści jazdy na Niemieckich tablicach nieocenione :)
2. Granica tutaj nic nie załatwiamy - po prostu przejeżdżamy jak normalnym samochodem - tylko pokazujemy dokumenty do kontroli.
POLSKA
0. Robimy sobie kopie wszystkich dokumentów + dowód osobisty najlepiej po 5 przyda się na przyszłość i uniknie w popłochu szukania punktu xero i przepłacania.
1. Zaczynamy od pierwszego przeglądu w Polsce. Otrzymujemy dwa dokumenty: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu i Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.
2. Następnie wizyta w Urzędzie Celnym i zapoznanie się z drukiem AKC-U. Nie polecam wypełniania w domu gotowych formularzy i tak wypełnisz je źle (95% przypadków w urzędzie). Najlepiej druk pobrać w urzędzie i na podstawie przykładów wywieszonych na tablicy wypełnić wg. swoich danych. W moim przypadku składa się wszystkie dokumenty i dopiero po tygodniu z potwierdzeniem zapłaty akcyzy (kopia) przychodzimy po odbiór "Dokument potwierdzający zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym". Jeżeli otrzymany ten dokument pamiętamy o zrobieniu sobie od razu kopii (xero) - 3 szt.
3. W międzyczasie zrobić tłumaczenia przysięgłe umowy (jeżeli nie jest dwujęzyczna), Briefu, dowodu rejestracyjnego - wymeldowania. Jeżeli je będziemy już mieli pamiętamy o zrobieniu xero - 3 szt.3. Następne kroki kierujemy do Urzędu Skarbowego dział VAT – druk VAT-24. Procedura wypełniania taka sama jak w urzędzie Celnym w gablotach powinny być dokładne przykłady co i gdzie wpisujemy. Tutaj już będą potrzebne dodatkowo do dokumentów samochodu ich tłumaczenia. I znowu kilka dni oczekiwania. W między czasie opłacamy VAT i z kopią potwierdzenia zapłaty po kilku dniach odbieramy "Zaświadczenie potwierdzające brak obowiązku uiszczania podatku od towaru i usług z tytułu nabycia środka transportu" - VAT-25
4. Opłacamy przelewem lub wpłatą na poczcie popularne "wrakowe", dane na początek maja. Kwota 500,00 zł na konto: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gosp. Wodnej56113010620000010995200014 W tytule przelewu trzeba umieścić Model i markę samochodu - stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA - i numer nadwozia samochodu.
5. Z tymi wszystkimi dokumentami które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami udajemy się do wydziału komunikacji i rejestrujemy samochód. Po otrzymaniu tablic PL wykupujemy ubezpieczenie i samochód jest już pełnoprawnie zarejestrowany w PL. kserowanych dokumentów pojazdu kserokopie tłumaczeń.
Ważne są jeszcze znaczki skarbowe, zostawia się je praktycznie w każdym urzędzie a nie zawsze można je zakupić na miejscu. Nie pamiętam w tym momencie ile i gdzie się lepiło ale spokojnie 10 znaczków po 2 zł można sobie zakupić wcześniej.
Wszystkie w/w czynności wykonywałm dla miejsca zameldowania Warszawa - Mokotów.
Urząd celny: ul. Sekundowa 1 (przelew z danymi na IC na Modlińskiej)
Urząd Skarbowy: ul. Kujawska 1
Urząd Komunikacji: ul. Wiktorska 91A
Wiem, że w różnych urządach mogą być pewne rozbieżności w terminach i szybkości załatwiania różnych decyzji, ale teoretycznie powinno przebiegać to podobnie.
Co do godzin załatwiania najlepiej jednak być z rana, pół godziny przed otwarciem, wtedy mamy pewność że uda się załatwić na 100%.
UC - robiłem dwa podejścia jedno ok. 12 - za późno i około 10 - udało się, wyszedłem jako ostatni załatwiony klient około 14.30
US nie było kłopotów 10 min załatwiania
WK przyszdłem jakieś 40 minut przed otwarciem i byłem 20 w kolejce - później poszło szybko. 15 minut po otwarciu urzędu liczba osób w kolejce przekraczała spokojnie 100.
W razie wątpliwości bądź niejasności proszę pytać.
Pozdrawiam.