Dręczy mnie jedna myśl. Otóż, czy Wildstain nie był przypadkiem narzędziem prawicowego polityka? Sugeruje tu kogoś z LPR. Śmierdzi mnie to spiskiek godnym endecji. Z resztą Roman Giertych od dawna stara się być pierwszym lustratorem w kraju.
Na gruzach Okrągłego Stołu zbudujemy IV RP - zapowiedział na kongresie LPR Roman Giertych. A w gruzy III Rzeczpospolitą obróci lustracja, komisje śledcze ds. Orlenu i PZU oraz wielka komisja śledcza w przyszłym Sejmie
Lustracja to nowa lokomotywa wyborcza Ligi Giertycha. Na dalszy plan schodzi krytyka Unii Europejskiej - walka z nową unijną konstytucją i zamianą złotego na euro.
W piątek LPR złożyła w Sejmie projekt zmiany ustawy o IPN nakazujący ujawnić nazwiska wszystkich funkcjonariuszy i agentów PRL-owskich służb specjalnych od 1944 do 1989 r. Wg. mnie incydent z listą Wildsteina mógł być spiskiem politycznym w celu wywołania chaosu w IPN i nawet w całym kraju, co miało by w konsekwencji skłonić koalicję do upubliczniena danych IPN.
Nie pisze to jako pewnik, ale taką możliwość biorę pod uwagę.
zasada koncentracji - środki płynące z Unii Europejskiej przeznaczane są na osiągnięcie ograniczonej liczby celów i kierowane do regionów, które znajdują się w najtrudniejszej sytuacji ekonomicznej.
zasada partnerstwa - polega na współpracy Komisji Europejskiej z odpowiednimi władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi zaangażowanymi w programowanie i dystrybucje funduszy strukturalnych; oznacza także obowiązek współpracy przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych organów administracji publicznej z partnerami gospodarczymi i społecznymi
zasada programowania - wymaga przygotowania na poziomie centralnym bądź regionalnym wieloletnich, kompleksowych programów rozwoju współfinansowanych następnie przez fundusze strukturalne (Narodowy Plan Rozwoju » Podstawy Wsparcia Wspólnoty » programy operacyjne » uzupełnienia programów operacyjnych)
zasada dodatkowości - oznacza, że środki z funduszy strukturalnych mają uzupełniać fundusze krajowe i nie mogą ich zastępować.
zasada kontroli i monitoringu - wymaga śledzenia przebiegu realizacji programu, pod kątem założonych w nim celów przy wykorzystaniu zidentyfikowanych wskaźników osiągnięć
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Guenter Verheugen od dawna uznawany jest za "wielkiego przyjaciela Polski". Coraz to nowe opinie niemieckiego polityka wskazują na to, że jego dobra sława w polskich mediach może trwać w najlepsze.
Verheugen jest co prawda "zaniepokojony rozwojem sytuacji w Polsce", ale ciągle uważa, że jak na razie Komisja Europejska nie powinna nakładać na nas jakichkolwiek sankcji.
- Uważamy sankcje za instrument, który musi pozostać środkiem ostatecznym - dobrotliwie ukoił polskie niepokoje "nasz przyjaciel".
Niemiecki komisarz ma zresztą nadzieję, że Polska, dla własnego dobra, zacznie lepiej wsłuchiwać się w głos biurokratów z Brukseli.
- Nie mogę sobie wyobrazić, żeby nowy rząd, odwołując się do państwa narodowego, mógł na trwałe przeforsować politykę sprzeczną z interesami kraju - zrecenzował Verheugen.
Jakie rozwiązanie proponuje komisarz w przypadku, gdyby polski rząd nadal miał własne zdanie na temat prowadzenia polityki zgodnej z interesami naszego kraju?
- Piękne w demokracji jest to, że rządy mogą być zmieniane w wyniku wyborów - zasugerował po przyjacielsku Guenter Verheugen.
Aby uniknąć niepotrzebnego zamieszania, warto jeszcze przed taką zmianą zapytać unijnych urzędników o zalecany przez Brukselę skład polskiego rządu.
Piotr Tomczyk
Parlament Europejski na żywo
Już od jutra [czyli od dziś - klops] pod tym adresem można będzie włączyć sobie internetowy kanał telewizji Parlamentu Europejskiego. Przedsięwzięcie jest nowatorskie, bo nie ma chyba instytucji publicznej (w Europie na pewno, być może również na świecie), która w ten sposób szukałaby kontaktu z widzem, czytaj z wyborcą - pisze wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, Marek Siwiec, w swoim blogu.
Od razu do dyspozycji będą cztery kanały:
DVB-T nam nie grozi a na pewno nie prędko...
Podczas, gdy cyfryzacja Polski należy do najgorszych w Unii Europejskiej, posłowie zdecydowali po raz kolejny o przełożeniu debaty na temat zaawansowania procesu w naszym kraju.
– To skandaliczny przykład zaniedbania – uważa Instytut Globalizacji. IG przygotował raport „Cyfrowa Polska” podsumowujący projekt badawczo-edukacyjny nt. cyfryzacji w Polsce. Z raportu wynika, że rok 2008 był praktycznie stracony dla zaawansowania cyfryzacji w Polsce. TVP z niezrozumiałych powodów wstrzymuje się z uruchomieniem narodowej platformy cyfrowej, natomiast plany stworzenia cyfrowej telewizji naziemnej ugrzęzły w impasie. Według Instytutu Globalizacji cyfryzację utrudnia brak strategii, potęgujący chaos decyzyjny. Ponadto utrudnieniem jest konflikt rządu z zarządem TVP, przez który cierpią telewidzowie, którzy chcieliby jak najszybciej oglądać polską telewizję w dobrej, cyfrowej jakości.
– Przekładanie po raz kolejny debaty o cyfryzacji to zamiatanie śmieci pod dywan – uważa dr Tomasz Teluk, dyrektor Instytutu Globalizacji. – W perspektywie organizacji Euro 2012 oraz wymogów Komisji Europejskiej, takie zaniedbanie jest rażące – dodaje.
Eksperci IG uważają, że stworzenie strategii cyfryzacji w Polsce, powinno odbywać się na zasadzie jawnych i otwartych konsultacji. Tymczasem debata publiczna na ten temat jest niezwykle uboga i nie uwzględnia interesów konsumentów. Instytut Globalizacji rekomenduje przyspieszenie, a nie wieczne odkładanie, prac nad cyfryzacją, aby zdążyć z przejściem na nadawanie cyfrowe jeszcze przed 2012 r. na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, co jest marzeniem większości Polaków. Rząd powinien także poprawić politykę informacyjną, bowiem społeczeństwo wydaje się zagubione, nie wiedząc czym jest cyfryzacja i jakie korzyści można osiągnąć z tego procesu, tym bardziej, że telewidzowie wykazują głód wiedzy związany z tą tematyką.
Źródło: http://www.chip.pl/news/wydarzenia/prawo-i...ekladaja-debate
Zgadzam się z koleżanka Joasia ze wszyscy zbyt sceptycznie podchodzą do wprowadzenia strefy Euro w Polsce. Nie twierdzę ze od samego początku będę tylko i wyłącznie same zalety jednakże powinniśmy ponieść więcej zysków niż strat. Samo przyjęcie przez Polskę euro nie wpłynie bezpośrednio na nasz rynek pracy ale spowoduje zwiększenie konkurencyjności gospodarki co wpłynie na uelastycznienia przepisów regulujących zatrudnienie.
Wprowadzenie euro w Polsce może oznaczać zmianę umów o pracę, regulaminów wynagrodzeń lub układów zbiorowych po takich zmianach każdy obywatel Polski będzie miał równe szanse z Europejczykiem. Po przyjęciu wspólnej waluty polskie firmy zostaną poddane większej konkurencji. Aby łatwiej sobie z nią poradziły, konieczne jest zdjęcie z nich wielu ciężarów administracyjnych. Koszt tych ciężarów kilka lat temu Komisja Europejska oszacowała na 10 mld euro. Dotychczasowe nieudolne prawo będzie musiało przejść wiele zmian co może doprowadzić do bardziej skutecznej polityki prawnej w Polsce.
Wprowadzenie wspólnej waluty oznacza, że znika potrzeba dokonywania wymiany walut i związanych z tym kosztów. Innym znikającym kosztem jest zabezpieczenie kontraktów oraz aktywów i pasywów przed niepożądanymi efektami zmian kursowych. Redukcja kosztów transakcyjnych powinna prowadzić do wzrostu zyskowności przedsiębiorstw, spadku cen i rozwoju handlu.
Eliminacja ryzyka kursowego. Brak ryzyka kursowego powinien prowadzić do szybszego rozwoju handlu, zwłaszcza handlu wewnątrz gałęziowego, a w ślad za tym do redukcji przeciętnych kosztów produkcji dzięki korzyściom skali, zwiększonej presji konkurencyjnej na rynku i poprawy mikroekonomicznej efektywności produkcji .
Kolejnym bliskim nam przykładem jest Słowacja która już wprowadziła strefę euro i wcale z tego powodu nie odnosi strat wręcz przeciwnie, na pewno mniej odczuje kryzys gospodarczy ze względu na stabilność waluty.
Osobiście jestem za wprowadzeniem euro w jak najszybszym czasie
Nie ma przeszkód, by sklep iTunes był dostępny w całej Unii Europejskiej, jeśli porozumiemy się z organizacjami praw autorskich â ogłosił wczoraj koncern Apple. iTunes to największy na świecie sklep z multimediami. Jego udział w rynku legalnego ściągania z sieci to 70 proc. W 2008 r. sprzedał pliki muzyczne i wideo warte 3,5 mld dol.
Sklep nie jest jednak dostępny w niektórych krajach, m.in. w Polsce, Bułgarii czy Słowenii. Powód to prawo autorskie, które nie przewiduje licencjonowania produktów na obszarze większym niż jeden kraj. Apple nigdy nie powiedział tego oficjalnie, jednak przedstawiciele firmy sugerowali, że uruchomienie iTunes w niektórych krajach po prostu się nie opłaca.
Wczorajsza zapowiedź zmian w strategii AppleâÂÂa to odpowiedź na nacisk Komisji Europejskiej, która promuje ideę jednolitego unijnego rynku multimediów w sieci. Według Megleny Kunevej, unijnej komisarz ds. polityki ochrony konsumentów, obecne ograniczenia w dostępie do oferty iTunes to przejaw dyskryminacji ze względu na narodowość.
Deklaracja dobrej woli Apple iTunes i dobre chęci Brukseli mogą jednak nie wystarczyć. Jak tłumaczy Apple, część wytwórni fonograficznych, których katalogi udostępnia iTunes, nie chce otwierać sklepu na kraje nowej UE z powodu wysokiego poziomu piractwa. Obawy te wzmacnia fakt, że iTunes zrezygnował z zabezpieczania muzyki przed nielegalnym kopiowaniem.
Polska pod względem piractwa nie wypada najgorzej w regionie. Amerykańska organizacja International Intellectual Property Alliance wyliczyła, że na nielegalnym obrocie muzyką polska gospodarka straciła w 2008 r. ok. 100 mln dol.
Zrodlo: Rp.pl
1. Instytucjonalna budowa organów sądowej ochrony prawnej w UE wygląda następująco:
- 1 organ Unii: Trybunał Sprawiedliwości w ramach swej struktury wewnętrznej podzielony na Trybunał Sprawiedliwości, Sąd I Instancji, Sądy wyspecjalizowane
2. Utrzymanie stabilności cen jest głównym zadaniem:
- Europejskiego Systemu Banków Centralnych
3. Skargi bezpośrednie rozpatrywane w procedurze skargowej przed TS to:
- skarga o stwierdzenie nieważności aktu Unii
- skarga na niewywiązywanie się z zobowiązań traktatowych przez Państwo
-skarga odszkodowawcza
4. Instytucjami UE, zgodnie z Traktatem Lizbońskim, są:(Częściowo poprawne odpowiedzi)
- Rada Europejska
- Rada Ministrów UE
- Trybunał Sprawiedliwości
- Europejski Bank Centralny
- Europejski Bank Inwestycyjny
5.Komisja jest przede wszystkim organem o funkcjach:
- Wykonawczych
6.W skład Rady Europejskiej wchodzą:
- szefowie państw lub rządów państw członkowskich i przewodniczący Komisji
7. Osobowość prawna UE przedstawia się następująco:
- Osobowość prawną posiada Unia jako całość oraz Europejski Bank Centralny (jak również inne banki, niektóre agencje i urzędy)
8. Zasada równej rotacji ma zastosowanie do:
- Prezydencji Państw Członkowskich w Radzie na zasadzie równości, przy uwzględnieniu ich różnorodności i równowagi geograficznej w ramach Unii
- Kolejności przechodzenia i długości mandatu obywateli państw członkowskich w Komisji
9. Funkcję określania kierunków polityki Unii, wyznaczania jej priorytetów politycznych pełni:
- Rada Europejska
10. Podstawowy tryb głosowania w Parlamencie Europejskim to:
- większość oddanych głosów przy zachowaniu quorum 1/3
11. Zapewnia spójność prac różnych składów Rady. Przygotowuje posiedzenia Rady Europejskiej i zapewnia ich ciągłość, w powiązaniu z przewodniczącym Rady Europejskiej i Komisją. O jakim składzie Rady mowa?
- Rada ds. Ogólnych
12.Komitet Regionów posiada status:
- organu doradczego w zakresie polityki regionalnej
13.Wysokiego Przedstawiciela Unii ds. Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa powołuje:
- Rada Europejska za zgodą przewodniczącego Komisji
14. W Parlamencie Europejskim zasiada obecnie (do czasu kolejnych wyborów zgodnie z procedurą wprowadzoną w TL):
- 736 posłów
15. Kompetencje kontrolne Parlamentu Europejskiego przejawiają się w:(Częściowo poprawne odpowiedzi)
- wotum nieufności wobec Komisji
- prawie petycji obywateli
- powoływaniu komisji śledczych
- Europejskiego Banku Centralnego, Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego RPO, Komisji