logo
 Pokrewne renessmekomisja ZUS pół roku zwolnienieKomisja lekarska odwołanie PZUKomisja Egzaminacyjna Testy gimnazjalneKomisja Egzaminacyjna Sprawdzian szóstoklasistyKomisja Europejska procedury kontroliKomisja Lekarska Sił PowietrznychKomisja Nadzoru finansowego-rolaKomisja Lekarska MSWiA RozporządzenieKomisja Akredytacyjna PW ocenyKomisja lekarską z PZU Forum
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adbuxwork.keep.pl
  • renessme


    Bliski kres dyktatury związków zawodowych
    (IAR, md/18.07.2008, godz. 06:02)

    Już niedługo będzie można łatwiej zwalniać z pracy związkowców, a strajk zorganizować dopiero po pięciu dniach od jego ogłoszenia. Dziennik "Polska" informuje o proponowanych przez Ministerstwo Pracy zmianach.

    Resort zapowiada, że od września ruszą prace nad zmianą uprawnień związków zawodowych. Zmiany mają być rewolucyjne: w grę wchodzi łatwiejsze wyrzucanie z pracy osób należących do związków, a nawet lokaut, czyli zamknięcie zakładu pracy, w którym nielegalnie strajkuje załoga. Przy tworzeniu nowego prawa rząd oprze się na dwóch dokumentach: uzgodnieniach komisji trójstronnej oraz gotowym od dwóch lat projekcie kodeksu zbiorowego prawa pracy opracowanego przez Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy.



    Sandra, skąd wzięłaś takie pytania...?? To jest oryginalna wersja pytań na egzamin od pani dr:

    1.Prawa antycznych despotii wschodnich
    2.Kultura prawna judaizmu
    3.Kultura prawna islamu
    4.Cechy charakterystyczne prawa feudalnego
    5.Leges barbarorum
    6.Leges Romanae barbarorum
    7.Prawo wczesnofeudalne zachodniej Europy
    - partykularyzm prawa francuskiego i niemieckiego
    - spisy prawa partykularnego
    - źródła prawa miejskiego
    -prawo lenne
    -tradycje prawa rzymskiego na zachodzie i południu Europy
    8. Renesans prawa rzymskiego na Zachodzie Europy (glosatorzy komentatorzy, nauka na uniwersytetach, włoski i francuski sposób wykładu)
    9. Recepcja prawa rzymskiego w Niemczech i we Francji
    10. Rozmiary ekspansji prawa rzymskiego
    11. Prawo rzymskie w Polsce
    12. Prawo kanoniczne w Europie zachodniej i w Polsce
    13. Próby unifikacji i kodyfikacji prawa w Niemczech i we Francji
    14. Charakter i podłoże prac kodyfikacyjnych w Oświeceniu
    15. Feudalne prawo prywatne [prawo osobowe ( zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych), rzeczowe ( własność i posiadanie, sposoby nabycia własności), małżeństwo, prawo zobowiązań i prawo spadkowe)
    16. Prawo karne ( zmiany w prawie karnym późnego średniowiecza, proces inkwizycyjny, CCC, angielski proces karny, postulaty humanitarystów)
    17. Prawo polskie w okresie średniowiecza i Rzeczpospolitej szlacheckiej ( źródła prawa ziemskiego, miejskiego i wiejskiego, Volumina Legum, Statuty litewskie, próby kodyfikacyjne)
    18. Ideologiczne podstawy kodyfikacji nowożytnych
    19. Założenia szkoły prawa natury i jej rola w kodyfikacji prawa prywatnego
    20. Kodyfikacje absolutyzmu oświeceniowego
    21. Charakterystyka zewnętrzna kodeksów nowożytnych - Landrecht Pruski, Kdeks Napoleona, ABGB, BGB, ZGB ( czas, miejsce, podstawy ideologiczne, twórcy, redakcja, systematyka, zasady, zasięg obowiązywania, nowelizacje, itd.)
    22. Prawo angielskie i prawo USA
    23. Kodeksy prawa kanonicznego
    24. Systemy prawa na ziemiach polskich pod zaborami
    25. Polska Komisja Kodyfikacyjna
    26. Prawo prywatne w kodeksach kapitalistycznych
    27. Charakterystyka prawa socjalistycznego



    18. Proces Kodyfikacji i unifikacji w XVI w Polsce.

    Prawo ziemskie w Koronie opierało się przede wszystkim na prawie zwyczajowym, spisywanym lokalnie od XV w. w formie odrębnych zbiorów. Należą do nich spisy prawa zwyczajowego ziemi krakowskiej (Consuetudines Terre Cracoviensis).
    Obok prawa zwyczajowego coraz szerzej rozwijało się prawo stanowione w postaci uchwał sejmowych , tj. konstytucji, edyktów, dekretów, uniwersałów oraz uchwał sejmików szlacheckich – laudów.
    U progu XVI w. prawo sądowe było zamieszczane w różnych niekompletnych zbiorach, co utrudniało poznanie prawa i dochodzenie do sprawiedliwości (wynik – powstanie Statutów Łaskiego).
    Właściwe prace nad unifikacja i reforma prawa rozpoczęły się z chwilą powołania do życia na sejmie bydgoskim w 1520 r. komisji dla poprawy całego prawa sądowego. Komisja ta miała zbadać dotychczasowe ustawy zwyczaje i na tej podstawie ułożyć kodeks prawa polskiego. Jej dziełem było przygotowanie projektu kodyfikacji procesu sądowego z 1523 r. pod nazwą Formula Processus ( złożona z 111 art., podzielona na 2. części – w pierwszej materiał normatywny, w drugiej wzory formuł procesowych. Oparta na postępowaniu sądowym rozpowszechnionym w Małopolsce, upraszczała jednak i skracała zbytni formalizm; do końca Rzeczypospolitej szlacheckiej jedyna kodyfikacja z dziedziny prawa sądowego)
    1532 r. na sejmie ograniczono liczebność komisji w celu szybszego i sprawniejszego przeprowadzenia poprawy praw (correctura iurium), tj. usunięcia sprzeczności oraz ujednolicenia i poprawy praw istniejących. Komisja opracowała w tym samym roku Correctura Iurium – lub od nazwiska jednego komisarzy – Korekturą Taszyckiego (złożona z 929 art., podzielonych na 5 ksiąg, zawierających kolejno przepisy z dziedziny ustroju państwa, zwł. Sądów, procesu sądowego, prawa rodzinnego ze spadkowym i prawa stanów, prawa zobowiązań i prawa karnego, zbiory formuł czynności prawnych i procesowych.
    Kolejne kroki kodyfikacji – Jakub Przyłuski i jego Leges seu statuta Ac privilegia Regni Poloniae, skonstruowana wg systematyki Instytucji, a także działalność Jana Herburta, powstania prac prywatnych Stanisława Sarnickiego (Statuta i metryka przywilejów koronnych) oraz Jana Januszewskiego (Statuta, prawa i konstytucje koronne)




    Projekt ustawy
    o zmianie ustawy o komisji kodyfikacyjnej
    z dnia... 1923 roku

    Art. 1.

    Artykuł 3 niniejszej ustawy uzyskuje brzmienie:

    "Projekty ustaw, opracowane przez komisję kodyfikacyjną, wnosi do Sejmu Minister Sprawiedliwości, bądź też komisja kodyfikacyjna z inicjatywy Prezydenta komisji kodyfikacyjnej. Komisja kodyfikacyjna za pośrednictwem Ministra Sprawiedliwości przedstawia Sejmowi przynajmniej co pół roku sprawozdanie ze swych czynności. Minister Sprawiedliwości wyjednywa odrębny budżet dla komisji i dba w ogóle o zaopatrzenie materialnych jej potrzeb i o ułatwienie prac komisji w porozumieniu z jej prezydentem. Komisja kodyfikacyjna ma prawo w zakresie swego działania żądać od władz i urzędów potrzebnych wyjaśnień."

    Art. 2

    Artykuł 5 niniejszej ustawy uzyskuje brzmienie:

    "Prezydenta i wiceprezydenta komisji mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek, postawiony przez Ministra Sprawiedliwości w porozumieniu z Marszałkiem Sejmu. W ten sam sposób mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej 40 członków komisji w pierwszym składzie, natomiast dalszych członków mianuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej na wniosek, postawiony przez prezydium komisji."

    Art. 3.

    Ustawa ta poczyna obowiązywać z chwilą jej ogłoszenia.



    Poseł sprawozdawca: Roman Dmowski
    Partia: ChZJN



    Uzasadnienie:

    Panie Marszałku, Wysoka Izbo!

    Wiele się mówi dziś o tym, że ustawa, którą uchwaliliśmy prawie 4 lata temu nie sprawdza się w praktyce. Wytężona bowiem praca komisji kodyfikacyjnej jest ograniczana przez urzędników i biurokratyczne procedury. Niniejszy projekt ustawy daje komisji kodyfikacyjnej inicjatywę ustawodawczą, dzięki której gotowe projekty kodyfikacyjne praw polskich będą mogły bez zbędnego czasu znaleźć się od razu w Sejmie. Tak więc to Sejm RP ma decydować o tym, czy kodyfikacja jest dobra, czy nie; a nie jak było dotychczas - Minister Sprawiedliwości, który mógł do tej pory blokować istotne zmiany prawne dla Polski, a niekorzystne dla siebie samego.

    Ponadto ustawa wprowadza pewną korektę w związku z opróżnieniem stanowiska Naczelnika Państwa na rzecz Prezydenta Rzeczypospolitej.

    Apeluję o jednomyślne poparcie ustawy!

    Dziękuję!

    <brawa posłów ChZJN>

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zabaxxx26.xlx.pl