logo
 Pokrewne renessmeKoncepcja uzbrojenia wojsk lądowychKoncepcje przywództwa cenowego w oligopoluKoncepcja pracy pracownika socjalnegoKoncepcja pracy szkoły Promocjakoncepcja społeczeństwa ryzyka BeckKoncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkolaKoncepcja pracy Dom dzieckaKoncepcja pracy na dyrektora szkołykoncepcja ‼ikonografii kulturowej” gottmanaKoncepcje marketingu usług
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • janekx82.keep.pl
  • renessme


    2. Główne znaczenia terminu nerwica

    Termin nerwica stosowany jest w psychiatrii w następujących znaczeniach:

    1. Za nerwicowe objawy bądź zaburzenia ujważa się wszystkie niepsychotyczne symptomy w postaci:

    • patologicznych przeżyć takich jak silny lęk, nieuzasadniony strach przed pewnymi sytuacjami lub obiektami, pojawiające się wbrew woli trudne do zniesienia myśli;

    • czynnościowych, psychogennych zaburzeń somatycznych;

    • zaburzeń zachowania bądź unikania pewnych miejsc.

    2. Nerwice to nazwa specyficznych jednostek chorobowych, które do niedawna znajdowały się w głównych klasyfikacjach zaburzeń psychicznych. Ze względu na dominujące objawy najczęściej wyróżniano następujące postacie nerwic: lękowa, histeryczna, nerwica natręctw i fobii; mniej powszechnie; hipochondryczna, depresyjna i neurasteniczna.

    3. Terminów nerwicowy i neujrotyczny często używa się w znaczeniu psychoanalitycznym. Oznaczają one w tym kontekście przejawy nie uświadomionych i trudnych do świadomego zniesienia konfliktów, pragnień i wspomnień.

    4. Pojęcia neurotyzm i neujrotyczność (a także neurotyk) dość często stosuje się w celu oznaczenia cech osobowości według koncepcji Eysencka (1960 a, b: por. Sanocki, 1976) wyrażających się nadmierną pobudliwością, podwyższonym poziomem niepokoju, labilnością reakcji wegetatywnych i stosunkowo stałymi sposobami zachowania się w podobnych sytuacjach. Do pomiaru wymienionych cechg służy opracowany przez tegoż autora bardzo popularny, prosty test psychologiczny



    Witam serdecznie;
    jak już pisałem przedstawiając się, jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej z psychologii, dotyczącej gier komputerowych i związanych z nimi wybranych zjawisk psychospołecznych. Przedstawię w skrócie, o co chodzi:
    Mój dotychczasowy plan opierał się na zbadaniu wśród grupy ok. 100-120
    gimnazjalistów (15 r.ż.) preferencji różnych typów gier komputerowych (wg własnej typologii, z wtórnym podziałem do potrzeb badań wg poziomu przemocy/agresywności), skłonności agresywnych (kwestionariuszem IPSA Gasia), oraz cech osobowości (kwestionariuszem NEO FFI, z odniesieniem wymiarów intro-ekstrawersji i neurotyzmu do koncepcji temperamentu Eysencka, jako potencjalnie pierwotnych względem agresywności i preferencji gier). Chodziło o stwierdzenie występowania lub braku zależności pomiędzy powyższymi czynnikami. Do tego dojdzie jeszcze kilka pytań ankietowych odnośnie do występowania agresywnych wzorców zachowań w środowisku domowym.

    Za kilka dni rozpoczynam pierwsze badania, tak więc teraz są ostatnie chwile na ewentualne modyfikacje. Chciałbym prosić szanownych Kolegów i Koleżanki z PTBG o podanie ewentualnych opinii, sugestii czy uwag na temat założeń pracy, by zoptymalizować ją tak, aby mogła ona wnieść choć odrobinę nowej wiedzy w interesujące nas wszystkich tematy, a przy tym żebym nie powtarzał niepotrzebnie czyichś badań (o których mogę nie wiedzieć, a o których wie może ktoś z Was). Chciałbym prosić również o polecenie jakiejś literatury w tym zakresie (ze szczególnym naciskiem położonym na zagadnienie gier), najlepiej dostępnej przez sieć w wersji elektronicznej, ale niekoniecznie.

    Pozdrawiam wszystkich.



    Obiecałem sobie, że nie będę spisywał pytań tym razem ("nie chce mi się, uczenie się na poprawkę z Lideczki jest fajniejsze")... Wystarczyło jednak jedno zdanie, żebym zmienił zdanie. Specjalnie dla mojej miłości z tabloidów - Anity L. (nie mylić z Anetą K.) - pytania z dzisiejszego terminu. Może się przydadzą komuś (tfu, tfu) na poprawce, jak nie, to dla potomności.

    1. Selektywny dobór pozytywny:

    - zmniejszenie cechy,
    - zwiększenie cechy,

    2. Ubytek zdolności arytmetycznych występuje w zespole:

    - Turnera i jakieś inne cuda, o których chyba nigdzie słowem nie było (tak się pocieszam ),

    3. IQ społeczna wg Wechslera to:

    - inteligencja ogólna zastosowana do zad. społecznych,
    - specyficzna zdolność,
    - jakaś tam kontrola emocji,

    4. Inteligencja makiaweliczna wywodzi się z:

    - konieczności rozwoju polowania na sawannie,
    - zmiany warunków ekologicznych,
    - rozwoju zdolności polowania,
    - rozwoju stosunków i zależności społecznych.

    5. Z sylogizmu Herrnsteina można wywnioskować, że:

    - temperament i osobowość zależą tylko wyłącznie od czynników wrodzonych,
    - klasa społeczna i status ekonomiczny wynikają z czynników genetycznych (chyba, ja to zaznaczyłem; generalnie jakoś pupy ułożone pytanie),

    6. Wg badań Flynna, zmiany w wynikach w podtestach Arytmetyka i Wiadomości (czy Słownik?) w czasie:

    - zwiększają się wraz z testem Ravena,
    - zmiejszają się wraz z testem Ravena,
    - są ujemne,
    - są zerowe albo lekko dodatnie.

    7. Wzór na wskaźnik (wariancję?) genetyczną, (r oznacza jakąś tam korelację dzieciorów wychowujących się razem, czy jakoś tak?):

    - 1-rMZ,
    - 1- rDZ,
    - (rMZ - rDZ) x 2,
    - (rMZ + rDZ) :2.

    8. Które struktury wg RTT Strelaua mają małe zdolności przetwarzania stymulacji (2 odp.):

    - Sangwinik,
    - melancholik,
    - flegmatyk,
    - choleryk.

    9. Rodzeństwo 1-szego stopnia, w porównaniu do bliżniąt MZ (2 odp.):

    - są 2 razy bardziej podobni,
    - są 2 razy mniej podobni,
    - można to wyjaśnić wariancją addytywną,
    - można to wyjaśnić wariancją nieaddytywną (?).

    10. W sytuacji zadania podwójnego (np., gdy trzeba odczytywać komunikaty niewerbalne i podtrzymywać rozmowę):

    - ekstrawertycy radzą sobie lepiej niż introwertycy, jeżeli jest to ich "pierwszorzędne" zadanie - i różne podobne możliwości, nie wprost sformułowana zależność, o której mówiliśmy na wykładach (zad. N-back i PONS).

    11. Fizjologiczne podstawy neurotyczności wg Eysencka:

    - układy katecholaminowe,
    - "mózg trzewiowy",

    12. Wg neurobiologicznej koncepcji Graya neurotyzm określa:

    - ogólną podatność na uczenie odruchów warunkowych,
    - wrażliwość na kary i brak nagród,
    - ogólną wrażliwość na wzmocnienia (kary i nagrody),

    13. Wg Spearmana, czynnik "g" określa:

    - "energię mentalną",

    14. Wg Spearmana testy IQ powinny sprawdzać:

    - zadania abstrakcyjne,
    - inteligencję ogólną "g",

    15. Wg jakiś tam badań, która umiejętność zbadana w wieku 3-ch lat najbardziej świadczy o inteligencji w wieku 11 lat:

    - towarzyskość,
    - stopień werbalizacji,

    16. Wg Sternberga, w sytuacjach nowych najważniejsze są:

    - komponenty wykonawcze,
    - metakomponenty,

    17. Test porównań znanych kształtów mierzy:

    - zależność - niezależność od pola,
    - abstrakcyjność - konkretność,
    - refleksyjność - impulsywność,

    18. W eksperymencie, gdzie uczy się par z jednej listy, następnie uczy się następnej listy, gdzie pary się zmienia itd.:

    - ekstrawertycy zapamiętują lepiej od introwertyków,
    - introwertycy zapamiętują lepiej,
    - ekstrawertycy lepiej, ale dopiero przy 3-ciej liście,
    - introwertycy lepiej, ale dopiero przy 3-ciej liście.

    19. Niższe zdolności społecznych u chłopców można wyjaśnić:

    - imprintingiem genomowym,

    20. Założenie, że "kontekst jest tylko opakowaniem", jest zgodne z tradycyjnym podejściem psychometrycznym.

    - prawda,
    - fałsz (?).

    21. Wskaż jeden z modeli interakcyjnych inteligencji i temperamentu (?):

    - wysoka inteligencja - mniej zróżnicowane cechy osobowości,
    - wysoka IQ - mniej skorelowane itp.

    ...

    25. Otwarte: Wg RTT Strelaua zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach wymagających długotrwałej lub wysoko stymulującej aktywności oraz w warunkach silnej stymulacji zewnętrznej to ... wytrzymałość.

    Generalnie wydaje mi się, że było łatwiej niż ostatnio (albo po prostu więcej umiałem). Chyba było trochę więcej z Nęcki. Jak zwykle - poprawiajcie, dopisujcie itp.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zabaxxx26.xlx.pl