2. Główne znaczenia terminu nerwica
Termin nerwica stosowany jest w psychiatrii w następujących znaczeniach:
1. Za nerwicowe objawy bądź zaburzenia ujważa się wszystkie niepsychotyczne symptomy w postaci:
• patologicznych przeżyć takich jak silny lęk, nieuzasadniony strach przed pewnymi sytuacjami lub obiektami, pojawiające się wbrew woli trudne do zniesienia myśli;
• czynnościowych, psychogennych zaburzeń somatycznych;
• zaburzeń zachowania bądź unikania pewnych miejsc.
2. Nerwice to nazwa specyficznych jednostek chorobowych, które do niedawna znajdowały się w głównych klasyfikacjach zaburzeń psychicznych. Ze względu na dominujące objawy najczęściej wyróżniano następujące postacie nerwic: lękowa, histeryczna, nerwica natręctw i fobii; mniej powszechnie; hipochondryczna, depresyjna i neurasteniczna.
3. Terminów nerwicowy i neujrotyczny często używa się w znaczeniu psychoanalitycznym. Oznaczają one w tym kontekście przejawy nie uświadomionych i trudnych do świadomego zniesienia konfliktów, pragnień i wspomnień.
4. Pojęcia neurotyzm i neujrotyczność (a także neurotyk) dość często stosuje się w celu oznaczenia cech osobowości według koncepcji Eysencka (1960 a, b: por. Sanocki, 1976) wyrażających się nadmierną pobudliwością, podwyższonym poziomem niepokoju, labilnością reakcji wegetatywnych i stosunkowo stałymi sposobami zachowania się w podobnych sytuacjach. Do pomiaru wymienionych cechg służy opracowany przez tegoż autora bardzo popularny, prosty test psychologiczny
Witam serdecznie;
jak już pisałem przedstawiając się, jestem w trakcie pisania pracy magisterskiej z psychologii, dotyczącej gier komputerowych i związanych z nimi wybranych zjawisk psychospołecznych. Przedstawię w skrócie, o co chodzi:
Mój dotychczasowy plan opierał się na zbadaniu wśród grupy ok. 100-120
gimnazjalistów (15 r.ż.) preferencji różnych typów gier komputerowych (wg własnej typologii, z wtórnym podziałem do potrzeb badań wg poziomu przemocy/agresywności), skłonności agresywnych (kwestionariuszem IPSA Gasia), oraz cech osobowości (kwestionariuszem NEO FFI, z odniesieniem wymiarów intro-ekstrawersji i neurotyzmu do koncepcji temperamentu Eysencka, jako potencjalnie pierwotnych względem agresywności i preferencji gier). Chodziło o stwierdzenie występowania lub braku zależności pomiędzy powyższymi czynnikami. Do tego dojdzie jeszcze kilka pytań ankietowych odnośnie do występowania agresywnych wzorców zachowań w środowisku domowym.
Za kilka dni rozpoczynam pierwsze badania, tak więc teraz są ostatnie chwile na ewentualne modyfikacje. Chciałbym prosić szanownych Kolegów i Koleżanki z PTBG o podanie ewentualnych opinii, sugestii czy uwag na temat założeń pracy, by zoptymalizować ją tak, aby mogła ona wnieść choć odrobinę nowej wiedzy w interesujące nas wszystkich tematy, a przy tym żebym nie powtarzał niepotrzebnie czyichś badań (o których mogę nie wiedzieć, a o których wie może ktoś z Was). Chciałbym prosić również o polecenie jakiejś literatury w tym zakresie (ze szczególnym naciskiem położonym na zagadnienie gier), najlepiej dostępnej przez sieć w wersji elektronicznej, ale niekoniecznie.
Pozdrawiam wszystkich.
Obiecałem sobie, że nie będę spisywał pytań tym razem ("nie chce mi się, uczenie się na poprawkę z Lideczki jest fajniejsze")... Wystarczyło jednak jedno zdanie, żebym zmienił zdanie. Specjalnie dla mojej miłości z tabloidów - Anity L. (nie mylić z Anetą K.) - pytania z dzisiejszego terminu. Może się przydadzą komuś (tfu, tfu) na poprawce, jak nie, to dla potomności.
1. Selektywny dobór pozytywny:
- zmniejszenie cechy,
- zwiększenie cechy,
2. Ubytek zdolności arytmetycznych występuje w zespole:
- Turnera i jakieś inne cuda, o których chyba nigdzie słowem nie było (tak się pocieszam ),
3. IQ społeczna wg Wechslera to:
- inteligencja ogólna zastosowana do zad. społecznych,
- specyficzna zdolność,
- jakaś tam kontrola emocji,
4. Inteligencja makiaweliczna wywodzi się z:
- konieczności rozwoju polowania na sawannie,
- zmiany warunków ekologicznych,
- rozwoju zdolności polowania,
- rozwoju stosunków i zależności społecznych.
5. Z sylogizmu Herrnsteina można wywnioskować, że:
- temperament i osobowość zależą tylko wyłącznie od czynników wrodzonych,
- klasa społeczna i status ekonomiczny wynikają z czynników genetycznych (chyba, ja to zaznaczyłem; generalnie jakoś pupy ułożone pytanie),
6. Wg badań Flynna, zmiany w wynikach w podtestach Arytmetyka i Wiadomości (czy Słownik?) w czasie:
- zwiększają się wraz z testem Ravena,
- zmiejszają się wraz z testem Ravena,
- są ujemne,
- są zerowe albo lekko dodatnie.
7. Wzór na wskaźnik (wariancję?) genetyczną, (r oznacza jakąś tam korelację dzieciorów wychowujących się razem, czy jakoś tak?):
- 1-rMZ,
- 1- rDZ,
- (rMZ - rDZ) x 2,
- (rMZ + rDZ) :2.
8. Które struktury wg RTT Strelaua mają małe zdolności przetwarzania stymulacji (2 odp.):
- Sangwinik,
- melancholik,
- flegmatyk,
- choleryk.
9. Rodzeństwo 1-szego stopnia, w porównaniu do bliżniąt MZ (2 odp.):
- są 2 razy bardziej podobni,
- są 2 razy mniej podobni,
- można to wyjaśnić wariancją addytywną,
- można to wyjaśnić wariancją nieaddytywną (?).
10. W sytuacji zadania podwójnego (np., gdy trzeba odczytywać komunikaty niewerbalne i podtrzymywać rozmowę):
- ekstrawertycy radzą sobie lepiej niż introwertycy, jeżeli jest to ich "pierwszorzędne" zadanie - i różne podobne możliwości, nie wprost sformułowana zależność, o której mówiliśmy na wykładach (zad. N-back i PONS).
11. Fizjologiczne podstawy neurotyczności wg Eysencka:
- układy katecholaminowe,
- "mózg trzewiowy",
12. Wg neurobiologicznej koncepcji Graya neurotyzm określa:
- ogólną podatność na uczenie odruchów warunkowych,
- wrażliwość na kary i brak nagród,
- ogólną wrażliwość na wzmocnienia (kary i nagrody),
13. Wg Spearmana, czynnik "g" określa:
- "energię mentalną",
14. Wg Spearmana testy IQ powinny sprawdzać:
- zadania abstrakcyjne,
- inteligencję ogólną "g",
15. Wg jakiś tam badań, która umiejętność zbadana w wieku 3-ch lat najbardziej świadczy o inteligencji w wieku 11 lat:
- towarzyskość,
- stopień werbalizacji,
16. Wg Sternberga, w sytuacjach nowych najważniejsze są:
- komponenty wykonawcze,
- metakomponenty,
17. Test porównań znanych kształtów mierzy:
- zależność - niezależność od pola,
- abstrakcyjność - konkretność,
- refleksyjność - impulsywność,
18. W eksperymencie, gdzie uczy się par z jednej listy, następnie uczy się następnej listy, gdzie pary się zmienia itd.:
- ekstrawertycy zapamiętują lepiej od introwertyków,
- introwertycy zapamiętują lepiej,
- ekstrawertycy lepiej, ale dopiero przy 3-ciej liście,
- introwertycy lepiej, ale dopiero przy 3-ciej liście.
19. Niższe zdolności społecznych u chłopców można wyjaśnić:
- imprintingiem genomowym,
20. Założenie, że "kontekst jest tylko opakowaniem", jest zgodne z tradycyjnym podejściem psychometrycznym.
- prawda,
- fałsz (?).
21. Wskaż jeden z modeli interakcyjnych inteligencji i temperamentu (?):
- wysoka inteligencja - mniej zróżnicowane cechy osobowości,
- wysoka IQ - mniej skorelowane itp.
...
25. Otwarte: Wg RTT Strelaua zdolność do adekwatnego reagowania w sytuacjach wymagających długotrwałej lub wysoko stymulującej aktywności oraz w warunkach silnej stymulacji zewnętrznej to ... wytrzymałość.
Generalnie wydaje mi się, że było łatwiej niż ostatnio (albo po prostu więcej umiałem). Chyba było trochę więcej z Nęcki. Jak zwykle - poprawiajcie, dopisujcie itp.