logo
 Pokrewne renessmeKoncepcja uzbrojenia wojsk lądowychKoncepcje przywództwa cenowego w oligopoluKoncepcja pracy pracownika socjalnegoKoncepcja pracy szkoły Promocjakoncepcja społeczeństwa ryzyka BeckKoncepcja funkcjonowania i rozwoju przedszkolaKoncepcja pracy Dom dzieckaKoncepcja pracy na dyrektora szkołyKoncepcja osobowości H.J. Eysenckakoncepcja ‼ikonografii kulturowej” gottmana
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • aircar.opx.pl
  • renessme


    ostatnio co czytałam z zainteresowaniem to powieść Markiza DeSade "Julietta" Idealna książka dla ludzi patrzących z dystansem na koncepcje spostrzegania świata przez innych.
    Po za tym ostatnio czytuję podręczniki dla początkujących naukę łaciny i gramatykę opisową Noela Burtona-Robertsa. Wesołe jest życie studentki:)





    macie jakieś ebooki w tym temacie ? albo w ogóle na temat psychologii ?


    interesowaloby Cie ktoras z tych pozycji?

    W. Pisula - Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt.pdf
    W. Sylwanowicz, A. Michajlik, W. Ramatowski - Anatomia i fizjologia człowieka.pdf
    W. Z. Traczyk - Fizjologia człowieka w zarysie.pdf
    A. Pratkanis, E. Aronson - Wiek propagandy.pdf
    B. Buzan - Mapy Twoich myśli.pdf
    B. Sadowski - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt.pdf
    B. Wojciszke - Człowiek wsród ludzi.pdf
    B. Wojciszke - Psychologia miłości.pdf
    B. Wojciszke, M. Jarymowicz - Psychologia rozumienia zjawisk społecznych.pdf
    D. Doliński - Psychologia wpływu społecznego.pdf
    D. Doliński - Techniki wpływu społecznego.pdf
    D. T. Kenrick, S. L. Neuberg, R. B. Cialdini - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice.pdf
    E. Aronson - Człowiek istota społeczna.pdf
    E. Aronson - Człowiek istota społeczna - wybór tekstów.pdf
    E. Aronson, T. D. Wison, R. Akert - Psychologia społeczna - serce i umysł.pdf
    F. Brentano - Psychologia z empirycznego punktu widzenia.pdf
    F. Forsterling - Atrybucje - Podstawowe teorie, badania i zastosowanie.pdf
    G. Mietzel - Wprowadzenie do psychologii.pdf
    J. Brzeziński - Metodologia badań psychologicznych.pdf
    J. J. Shaughnessy, E. B. Zechmeister - Metody badawcze w psychologii.pdf
    J. Strelau - Psychologia tom 1.pdf
    J. Strelau - Psychologia tom 2.pdf
    J. Strelau - Psychologia tom 3.pdf
    K. Wieczorek - Logika dla opornych.pdf
    L. A. Pervin, O. P. John - Osobowość - teoria i badania.pdf
    M. Argyle - Psychologia stosunków międzyludzkich.pdf
    M. Heidegger - Bycie i czas.pdf
    M. Kofta, T. Szustrowa - Złudzenia które pozwalają żyć.pdf
    M. Lewicka, J. Trzebiński - Psychologia spostrzegania społecznego.pdf
    P. G. Zimbardo - Psychologia i życie.pdf
    P. H. Lindsay, D. A. Norman - Procesy przetwarzania informacji u człowieka.pdf
    P. Winch - Idea nauki o społeczeństwie i jej związki z filozofią.pdf
    R. E. Franken - Psychologia motywacji.pdf
    R. S. Feldman - Zrozumieć psychologię.pdf
    S. A. Rathus - Psychologia współczesna.pdf
    S. Moscovici - Psychologia społeczna w relacji ja - inni.pdf
    T. Maruszewski - Poznanie, Afekt, Zachowanie.pdf
    T. Maruszewski - Psychologia poznania.pdf
    W. Lorenc - Hermeneutyczne koncepcje człowieka.pdf
    W. Łukaszewski - Wielkie pytania psychologii.pdf



    Historia psychologii klinicznej - Praktyka.

    *1896-założenie przez Witmera przy Uniwersytecie Pensylwania w Filadelfii pierwszej kliniki psychologicznej (zajmowano się dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo, głuchymi, z zaburzeniami mowy)
    *1908-Witmer założycielem pisma " Psuchological Clinic"
    * Na wzór witmerowskich, powstały poradnie w Europie ( np. w Berlinie. Wiedniu)
    *1909- z inicjatywy Beers'a powstało Towarzystwo Higieny psychicznej.
    * Tworzenie modeli wyjaśniających zaburzenia psychiczne, początek - Zygmunt Freud
    *Kretschmer- twórca koncepcji konstytucjonalnej( leptosomatyk- schizotymik, pyknik- cyklotymik, atleta- iksotymik)



    To do poprzedniego jeszcze wykładu, a drugi proszę bardzo



    NORMA STATYSTYCZNA

    * W ujęciu statystycznym to przeciętne, typowe, najczęściej wstępujące zachowanie w określonej populacji
    * Podstawa teoretyczna to krzywa Gaussa obrazująca rozkład normalny
    NIE MA KRZYWEJ BO SIĘ NIE DAŁO ZROBIĆ
    * Norma to przedział
    średnia +/- jedno odchylenie standardowe

    - ZALETY
    *diagnoza ilościowa
    *porównania inter- i intraindywidualne

    -OGRANICZENIA
    *zależy od badanej populacji
    *wskaźniki powyżej normy( np. wysoka inteligencja) to zachowania nienormalne


    NORMA SPOŁECZNO-KLINICZNA

    * Norma to brak objawów zaburzonego zachowania.
    *Podstawa to międzynarodowe klasyfikacje chorób
    DSM-IV ( Diagnostical and Statistical Manual of Mental Disorders)
    ICD-10 ( International Classification of Diseases)


    NORMA TEORETYCZNA

    * Wzór, ideał zdrowia psychicznego.

    - KRYTERIA OPTYMALNEGO ŻYCIA
    1. Samoakceptacja.
    2. Wzrost i rozwój osobisty.
    3. Autonomia.
    4. Adekwatne spostrzeganie rzeczywistości.
    5. Konsekwencja w działaniu.
    6. Pozytywne stosunki interpersonalne.



    wykład 3 10.03.


    ROZWÓJ POZNAWCZY W UJĘCIU PIAGETOWSKIM

    Jean Piaget (1896-1984)
    -psycholog, pedagog, filozof(początkowo biolog) szwajcarski, twórca epistemologii genetycznej
    -uznawał, ze rozwój poznawczy stanowi oś samoorganizacji psychiki człowieka
    -podstawowym mechanizmem rozwoju jest dążenie organizmu do osiągnięcia poznawczej równowagi ze środowiskiem

    PODSTAWOWE POJĘCIA

    ADAPTACJA-zachowanie inteligentne pojawiające się w wyniku zetknięcia się aktywności podmiotu z określoną rzeczywistością.
    ASYMILACJA-przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym i włączanie ich do schematów poznawczych jakie podmiot w danym wieku posiada
    AKOMODACJA-zmiany w schematach poznawczych podmiotu dostosowane do właściwości przedmiotów i całej sytuacji

    Założenia Stadialnej Koncepcji Rozwoju Poznawczego wg J. Piageta

    ~Rozwój poznawczy każdego dziecka przebiega wg tych samych stadiów.
    ~Każde nowe stadium bazuje na strukturach ukształtowanych w stadium poprzednim.
    ~nowe stadium nie jest sumą cech lecz stanowi integralną całość( strukturę) czynności jednostki w danym okresie
    ~W każdym stadium można wyróżnić etapy: tworzenia się struktur, stabilizacja, pojawianie się zaczątków nowej struktury.

    STADIALNY MODEL ROZWOJU INTELIGENCJI ( J.Piaget)

    1. Okres inteligencji sensoryczno-motorycznej(0-2r.ż.)
    Myślenie pojawia się w toku czynności sensoryczno-motorycznych. Aktywność badawcza dziecka prowadzi do wyodrębniania przedmiotu i podmioty, poznawanie świata rzeczy i strukturowania przestrzeni. Początki aktywności wyobrażeniowej.

    2.Okres wyobrażeń przedoperacyjnych(2-6/7r.ż.)
    Myślenie odrywa się stopniowo od konkretnych czynności i przechodzi na poziom wyobrażeń( funkcja symboliczna).
    Nadal jest bardzo silnie uzależnione od bezpośredniego spostrzegania i ma charakter statyczny.

    3.Okres operacji konkretnych(6/7-11/12r.ż/)
    Myślenie staje sie czynnością umysłową odwracalną( operacje). Obok obrazów reprodukcyjnych, statycznych, pojawiają się antycypacyjne, kinetyczne i transformacyjne. Uzależnienie myślenia od treści. Logika klas w relacji.

    4.Okres operacji formalnych(11/12-15/16r.ż.)
    Myślenie odrywa się od konkretów i wyobrażeń i przechodzi na poziom abstrakcyjny, forma myślenia uniezależnia sie od treści( wykrywanie zasad) . Logika zdań.

    Cechy myślenia sensoryczno-motorycznego
    - nierozerwalnie związane z czynnościami motorycznymi.
    -bazuje na odzwierciedlaniu powiązań między ruchami a spostrzeżeniami
    -ma charakter praktyczny(celem jest wykonywanie czynności a nie odkrywanie prawdy)
    -prowadzi do świadomości stałości przedmiotów, świata zewnętrznego i elementarnego poczucia podmiotowości.

    Stadia integracji sensoryczno-motorycznej
    1.Ćwiczenie odruchów (0-1ms.ż)
    2. Reakcje okrężne pierwotne(1-4ms.ż.)
    3. Reakcje okrężne wtórne(4-8/9ms.ż.)
    4. Koordynacja schematów czynnościowych
    5. Reakcje okrężne trzeciego rzędu (8/9-11ms./1r.ż.)
    6.Wykrywanie nowych sposobów działania( 11ms./1r.-1,5r.z.)
    7. Początki interioryzacji schematów. Dedukcja (1,5-2r.ż.)

    Stadia wyobrażeń przedoperacyjnych
    1. Kształtowanie się funkcji symbolicznej (2-3,5r.ż.)
    2. Dwoistość wyobrażeń stanów i przekształceń. Konfiguracje statyczne(3,5/4-5,5r.ż.)
    3. Kształtowanie pierwszych ugrupowań. Początki pojęcia stałości(5,6-7r.ż.)

    Funkcja symboliczna
    Nadawanie znaczenia przedmiotom i zjawiskom w ten sposób, że występuje odróżnianie przedmiotów oznaczanych od oznaczających
    np. słowo "lala" symbol rzeczy- wywołuje wyobrażenie orzedmiotu, który ono oznacza
    POZIOMY
    -oznaka
    -symbol
    -znak
    PRZEJAWY F. SYMBOLICZNEJ
    -mowa
    -zabawa symboliczna
    -naśladownictwo odroczone
    -obrazy umysłowe

    Obrazy umysłów; struktura psychologiczna i hierarchizacja
    -wyobrażenia rzeczy znanych-reprodukcyjne
    -wyobrażenia stanów i układów nie spostrzeganych uprzednio-antycypacyjne
    W obu kategoriach można wyróżnić wyobrażeniowe reprezentacje przedmiotów
    -nieruchomych(statycznych)
    -znajdujących sie w ruchu
    - i nie wiem jakich trzecich

    Cechy myślenia przedoperacyjnego
    - zdolność do myślenia symbolicznego
    -egocentryzm
    -centracja
    -brak odwracalności
    -brak antycypacji
    -myślenie transdukcyjne( od szczegółu do szczegółu)
    -myślenie magiczne.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • zabaxxx26.xlx.pl