ostatnio co czytałam z zainteresowaniem to powieść Markiza DeSade "Julietta" Idealna książka dla ludzi patrzących z dystansem na koncepcje spostrzegania świata przez innych.
Po za tym ostatnio czytuję podręczniki dla początkujących naukę łaciny i gramatykę opisową Noela Burtona-Robertsa. Wesołe jest życie studentki:)
macie jakieś ebooki w tym temacie ? albo w ogóle na temat psychologii ?
interesowaloby Cie ktoras z tych pozycji?
W. Pisula - Psychologia zachowań eksploracyjnych zwierząt.pdf
W. Sylwanowicz, A. Michajlik, W. Ramatowski - Anatomia i fizjologia człowieka.pdf
W. Z. Traczyk - Fizjologia człowieka w zarysie.pdf
A. Pratkanis, E. Aronson - Wiek propagandy.pdf
B. Buzan - Mapy Twoich myśli.pdf
B. Sadowski - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt.pdf
B. Wojciszke - Człowiek wsród ludzi.pdf
B. Wojciszke - Psychologia miłości.pdf
B. Wojciszke, M. Jarymowicz - Psychologia rozumienia zjawisk społecznych.pdf
D. Doliński - Psychologia wpływu społecznego.pdf
D. Doliński - Techniki wpływu społecznego.pdf
D. T. Kenrick, S. L. Neuberg, R. B. Cialdini - Psychologia społeczna - rozwiązane tajemnice.pdf
E. Aronson - Człowiek istota społeczna.pdf
E. Aronson - Człowiek istota społeczna - wybór tekstów.pdf
E. Aronson, T. D. Wison, R. Akert - Psychologia społeczna - serce i umysł.pdf
F. Brentano - Psychologia z empirycznego punktu widzenia.pdf
F. Forsterling - Atrybucje - Podstawowe teorie, badania i zastosowanie.pdf
G. Mietzel - Wprowadzenie do psychologii.pdf
J. Brzeziński - Metodologia badań psychologicznych.pdf
J. J. Shaughnessy, E. B. Zechmeister - Metody badawcze w psychologii.pdf
J. Strelau - Psychologia tom 1.pdf
J. Strelau - Psychologia tom 2.pdf
J. Strelau - Psychologia tom 3.pdf
K. Wieczorek - Logika dla opornych.pdf
L. A. Pervin, O. P. John - Osobowość - teoria i badania.pdf
M. Argyle - Psychologia stosunków międzyludzkich.pdf
M. Heidegger - Bycie i czas.pdf
M. Kofta, T. Szustrowa - Złudzenia które pozwalają żyć.pdf
M. Lewicka, J. Trzebiński - Psychologia spostrzegania społecznego.pdf
P. G. Zimbardo - Psychologia i życie.pdf
P. H. Lindsay, D. A. Norman - Procesy przetwarzania informacji u człowieka.pdf
P. Winch - Idea nauki o społeczeństwie i jej związki z filozofią.pdf
R. E. Franken - Psychologia motywacji.pdf
R. S. Feldman - Zrozumieć psychologię.pdf
S. A. Rathus - Psychologia współczesna.pdf
S. Moscovici - Psychologia społeczna w relacji ja - inni.pdf
T. Maruszewski - Poznanie, Afekt, Zachowanie.pdf
T. Maruszewski - Psychologia poznania.pdf
W. Lorenc - Hermeneutyczne koncepcje człowieka.pdf
W. Łukaszewski - Wielkie pytania psychologii.pdf
Historia psychologii klinicznej - Praktyka.
*1896-założenie przez Witmera przy Uniwersytecie Pensylwania w Filadelfii pierwszej kliniki psychologicznej (zajmowano się dziećmi niepełnosprawnymi umysłowo, głuchymi, z zaburzeniami mowy)
*1908-Witmer założycielem pisma " Psuchological Clinic"
* Na wzór witmerowskich, powstały poradnie w Europie ( np. w Berlinie. Wiedniu)
*1909- z inicjatywy Beers'a powstało Towarzystwo Higieny psychicznej.
* Tworzenie modeli wyjaśniających zaburzenia psychiczne, początek - Zygmunt Freud
*Kretschmer- twórca koncepcji konstytucjonalnej( leptosomatyk- schizotymik, pyknik- cyklotymik, atleta- iksotymik)
To do poprzedniego jeszcze wykładu, a drugi proszę bardzo
NORMA STATYSTYCZNA
* W ujęciu statystycznym to przeciętne, typowe, najczęściej wstępujące zachowanie w określonej populacji
* Podstawa teoretyczna to krzywa Gaussa obrazująca rozkład normalny
NIE MA KRZYWEJ BO SIĘ NIE DAŁO ZROBIĆ
* Norma to przedział
średnia +/- jedno odchylenie standardowe
- ZALETY
*diagnoza ilościowa
*porównania inter- i intraindywidualne
-OGRANICZENIA
*zależy od badanej populacji
*wskaźniki powyżej normy( np. wysoka inteligencja) to zachowania nienormalne
NORMA SPOŁECZNO-KLINICZNA
* Norma to brak objawów zaburzonego zachowania.
*Podstawa to międzynarodowe klasyfikacje chorób
DSM-IV ( Diagnostical and Statistical Manual of Mental Disorders)
ICD-10 ( International Classification of Diseases)
NORMA TEORETYCZNA
* Wzór, ideał zdrowia psychicznego.
- KRYTERIA OPTYMALNEGO ŻYCIA
1. Samoakceptacja.
2. Wzrost i rozwój osobisty.
3. Autonomia.
4. Adekwatne spostrzeganie rzeczywistości.
5. Konsekwencja w działaniu.
6. Pozytywne stosunki interpersonalne.
wykład 3 10.03.
ROZWÓJ POZNAWCZY W UJĘCIU PIAGETOWSKIM
Jean Piaget (1896-1984)
-psycholog, pedagog, filozof(początkowo biolog) szwajcarski, twórca epistemologii genetycznej
-uznawał, ze rozwój poznawczy stanowi oś samoorganizacji psychiki człowieka
-podstawowym mechanizmem rozwoju jest dążenie organizmu do osiągnięcia poznawczej równowagi ze środowiskiem
PODSTAWOWE POJĘCIA
ADAPTACJA-zachowanie inteligentne pojawiające się w wyniku zetknięcia się aktywności podmiotu z określoną rzeczywistością.
ASYMILACJA-przyswajanie informacji o świecie zewnętrznym i włączanie ich do schematów poznawczych jakie podmiot w danym wieku posiada
AKOMODACJA-zmiany w schematach poznawczych podmiotu dostosowane do właściwości przedmiotów i całej sytuacji
Założenia Stadialnej Koncepcji Rozwoju Poznawczego wg J. Piageta
~Rozwój poznawczy każdego dziecka przebiega wg tych samych stadiów.
~Każde nowe stadium bazuje na strukturach ukształtowanych w stadium poprzednim.
~nowe stadium nie jest sumą cech lecz stanowi integralną całość( strukturę) czynności jednostki w danym okresie
~W każdym stadium można wyróżnić etapy: tworzenia się struktur, stabilizacja, pojawianie się zaczątków nowej struktury.
STADIALNY MODEL ROZWOJU INTELIGENCJI ( J.Piaget)
1. Okres inteligencji sensoryczno-motorycznej(0-2r.ż.)
Myślenie pojawia się w toku czynności sensoryczno-motorycznych. Aktywność badawcza dziecka prowadzi do wyodrębniania przedmiotu i podmioty, poznawanie świata rzeczy i strukturowania przestrzeni. Początki aktywności wyobrażeniowej.
2.Okres wyobrażeń przedoperacyjnych(2-6/7r.ż.)
Myślenie odrywa się stopniowo od konkretnych czynności i przechodzi na poziom wyobrażeń( funkcja symboliczna).
Nadal jest bardzo silnie uzależnione od bezpośredniego spostrzegania i ma charakter statyczny.
3.Okres operacji konkretnych(6/7-11/12r.ż/)
Myślenie staje sie czynnością umysłową odwracalną( operacje). Obok obrazów reprodukcyjnych, statycznych, pojawiają się antycypacyjne, kinetyczne i transformacyjne. Uzależnienie myślenia od treści. Logika klas w relacji.
4.Okres operacji formalnych(11/12-15/16r.ż.)
Myślenie odrywa się od konkretów i wyobrażeń i przechodzi na poziom abstrakcyjny, forma myślenia uniezależnia sie od treści( wykrywanie zasad) . Logika zdań.
Cechy myślenia sensoryczno-motorycznego
- nierozerwalnie związane z czynnościami motorycznymi.
-bazuje na odzwierciedlaniu powiązań między ruchami a spostrzeżeniami
-ma charakter praktyczny(celem jest wykonywanie czynności a nie odkrywanie prawdy)
-prowadzi do świadomości stałości przedmiotów, świata zewnętrznego i elementarnego poczucia podmiotowości.
Stadia integracji sensoryczno-motorycznej
1.Ćwiczenie odruchów (0-1ms.ż)
2. Reakcje okrężne pierwotne(1-4ms.ż.)
3. Reakcje okrężne wtórne(4-8/9ms.ż.)
4. Koordynacja schematów czynnościowych
5. Reakcje okrężne trzeciego rzędu (8/9-11ms./1r.ż.)
6.Wykrywanie nowych sposobów działania( 11ms./1r.-1,5r.z.)
7. Początki interioryzacji schematów. Dedukcja (1,5-2r.ż.)
Stadia wyobrażeń przedoperacyjnych
1. Kształtowanie się funkcji symbolicznej (2-3,5r.ż.)
2. Dwoistość wyobrażeń stanów i przekształceń. Konfiguracje statyczne(3,5/4-5,5r.ż.)
3. Kształtowanie pierwszych ugrupowań. Początki pojęcia stałości(5,6-7r.ż.)
Funkcja symboliczna
Nadawanie znaczenia przedmiotom i zjawiskom w ten sposób, że występuje odróżnianie przedmiotów oznaczanych od oznaczających
np. słowo "lala" symbol rzeczy- wywołuje wyobrażenie orzedmiotu, który ono oznacza
POZIOMY
-oznaka
-symbol
-znak
PRZEJAWY F. SYMBOLICZNEJ
-mowa
-zabawa symboliczna
-naśladownictwo odroczone
-obrazy umysłowe
Obrazy umysłów; struktura psychologiczna i hierarchizacja
-wyobrażenia rzeczy znanych-reprodukcyjne
-wyobrażenia stanów i układów nie spostrzeganych uprzednio-antycypacyjne
W obu kategoriach można wyróżnić wyobrażeniowe reprezentacje przedmiotów
-nieruchomych(statycznych)
-znajdujących sie w ruchu
- i nie wiem jakich trzecich
Cechy myślenia przedoperacyjnego
- zdolność do myślenia symbolicznego
-egocentryzm
-centracja
-brak odwracalności
-brak antycypacji
-myślenie transdukcyjne( od szczegółu do szczegółu)
-myślenie magiczne.