sprobuje odtworzyc tematy:
po co nam historia wych?, rozowj nauki
Antyk: wychowanie spartanskie, atenskie, grecko-rzymskie, rzymskie, sofiscie, platon, arystoteles, sokrates
sredniowiecze: scholastyka, typy szkół, uniwersytety, wychowanie stanowe
renesans: metody nauczania, jezuici, Erazm, vives, gimnazjum Sturma, modrzewski
barok:, locke, komensky, ratke , wychowanie dworskie
oświecenie: konarski, KEN, rousseau
XIX wiek: Pestalozzi, herbart, Frobel, spencer
wspolczesne: dewey, ruch nowego wychowania, montesori
w kazdym z okresow mniej wiecej typy szkol, metody nauczania itd
nie wiem co z zaborami bo ich za bardzo nie bylo na wykladzie
Sorry ze dopiero teraz ale bylam się opić bo skonczylam dzis sesje na obu kierunkach:)
Ja dostalam 5 ale mialam sporo szczescia. zagadalam go na temat tego ze dwa kierunki bla bla bla wiec pierwsze pytanie dostalam niby komparatystyczne o to czy mozna gdzies znalezc negatywne wzorce wychowania i czy sa potrzebne i sciemnialam o literaturze i historii. sam przyanal ze niby to nie jest pytanie z wiedzy:). drugie pyt. mialam o to co determinowalo wychowanie w renesansie i jakie byly zwiazki miedzy spoleczenstwem, panstwem a edukacja. trzecie pytanie mailam o wybrany filar edukacji z raportu UNESCO.
jesli chodzi o rathiusa to jest to w wykladach Asi Jankoś. najważniejsze, że to prekursor Komenskiego. i rzeczywiscie zapisuje sobie o co już pytal. poza tym uwielbia analogie do XX wieku. np. Karoline pytal jak dzis wyglada problem sekularyzacji szkół? chodzilo o to ze sld walczy o wycofanie religii i symboli rel ze szkół a mnie np zapytal kiedy dokonalo sie skrajne upanstwowienie edukacji, oczywiscie chodzi o totalitaryzm, PRL.
Powodzenia!!!
Tom@sz, miałem taki przedmiot jak Historia Wychowania... mieliśmy taką dość rozbudowaną lekturę... coś w stylu: Jan Amos Komeński "Wychowanie" i czy fragmenty Przecława Słoty.... tam znalazłem takie właśnie odnośniki do agresywnych zachowań szlachty... to z tego przedziału... ale nie pamiętam teraz dokładnie tytułu publikacji... więc musisz poszukać w bibliotece
[ Dodano: 2010-03-30, 23:02 ]
JEST! Jędrzej KITOWICZ http://univ.gda.pl/~literat/kitowic/index.htm
HISTORIA MYŚLI PEDAGOGICZNEJ
8.11.2010
III. Wychowanie w okresie średniowiecza
Ekonomiczne i społeczne stosunki feudalne jako podłoże wychowania średniowiecznego.
Działalność oświatowa Karola Wielkiego.
Szkoły druidów irlandzkich.
Szkoły klasztorne, katedralne, kolegiackie i parafialne - ich organizacja, treści i metody nauczania.
Uniwersytety.
Wychowanie stanowe: rycerskie i rzemieślnicze.
15.11.2010
IV. Idee pedagogiczne humanizmu
Odrodzenie - główne idee epoki.
Wpływ humanizmu na praktykę pedagogiczną.
Poglądy pedagogiczne: Erazma z Rotterdamu, Tomasza Morusa, Jana Ludwika Vivesa; Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Szymona Marycjusza, Erazma Glicznera - Skrzetuskiego, Sebastiana Petrycego.
22.11.2010
V. Szkolnictwo w okresie reformacji i kontrreformacji. Wychowanie w XVII-XVIII w.
Reformacja i jej wpływ na szkolnictwo.
Szkolnictwo różnowiercze w Polsce.
Szkoły jezuickie, ich organizacja, program i metody nauczania.
System szkolny i poglądy pedagogiczne Jana Amosa Komeńskiego.
John Locke jako wyraziciel nowych poglądów w dziedzinie wychowania.
Poglądy pedagogiczne Jana Jakuba Rousseau.
29.11.2010
VI. Europejska myśl pedagogiczna XVIII – XIX wieku
Poglądy pedagogiczne socjalistów utopijnych: Karola Fouriera, Henryka Saint - Simona, Roberta Owena.
Jan Henryk Pestalozzi, jego życie, działalność, dzieła pedagogiczne.
Poglądy Adolfa Diesterwega.
Fryderyk FrĂśbel i jego wychowanie przedszkolne.
Pedagogika filozoficzna Jana Fryderyka Herbarta.
Pedagogika pozytywistyczna Herberta Spencera.
6.12.2010
VII. Oświata i wychowanie w XVIII wieku. Komisja Edukacji Narodowej
Charakterystyka szkolnictwa w czasach saskich w Polsce.
Kolegium teatynów w Warszawie.
Szkoła Rycerska Stanisława Leszczyńskiego w Luneville.
Działalność pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Collegium Nobilium – cele, organizacja, program kształcenia.
Akademia Szlachecka Korpusu Kadetów w Warszawie /Szkoła Rycerska księcia Adama Czartoryskiego/.
Powstanie i zamierzenia KEN.
Etapy działalności KEN.
Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.
Znaczenie KEN w dziejach Polski i historii wychowania.
13.12.2010
VIII. Szkolnictwo w Księstwie Warszawskim i w Królestwie Polskim oraz oświata polska w zaborze rosyjskim
Organizacja szkolnictwa w Księstwie Warszawskim.
Powołanie Izby Edukacyjnej.
Szkolnictwo w Królestwie Polskim do powstania listopadowego.
Założenie Uniwersytetu Warszawskiego.
Sytuacja edukacyjna po upadku powstania listopadowego.
Reforma Aleksandra Wielopolskiego.
Sytuacja szkolnictwa w Królestwie Polskim pod koniec XIX w.
Poglądy pedagogiczne: Stanisława Kostki Potockiego, Stanisława Staszica, Jana Władysława Dawida, Stanisława Karpowicza.
Polityka oświatowa Rosji w początkach XIX w.
Liceum Krzemienieckie.
Uniwersytet Wileński.
Program oświatowy Tadeusza Czackiego i Hugo Kołłątaja.
Prywatna i tajna oświata polska w walce z rusyfikacją.
20.12.2010
IX. Sytuacja oświaty polskiej w zaborze pruskim i w zaborze austriackim
Oświata polska na Śląsku.
Warszawskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk.
Królewskie Liceum Warszawskie.
Oświata w Wielkim Księstwie Poznańskim.
Polityka oświatowa w okresie rządów Ottona Bismarcka.
Losy szkolnictwa elementarnego, średniego, żeńskiego, zawodowego; tajne organizacje młodzieżowe. Strajki szkolne.
Poglądy pedagogiczne: Augusta Cieszkowskiego, Karola Libelta, Bronisława Trentowskiego i Ewarysta Estkowskiego.
Oświata polska w Galicji.
Reformy szkolnictwa ludowego.
Rozwój szkolnictwa średniego i wyższego.
Oświata polska w Wolnym Mieście Krakowie:
Szkolnictwo w Galicji w okresie autonomii.
Działalność Józefa Dietla.
Utworzenie Rady Szkolnej Krajowej.
3.01.2011
X. Oświata i wychowanie w Drugiej Rzeczypospolitej
Stan oświaty polskiej po odzyskaniu niepodległości.
Program oświatowy Ksawerego Praussa i Sejm Nauczycielski z 1919 r.
Projekty reform szkolnych do 1932 r.
Ustawa o ustroju szkolnictwa z 11 marca 1932 r.
Ideały wychowawcze II Rzeczypospolitej /wychowanie narodowe, państwowe/.
Polska myśl pedagogiczna i jej przedstawiciele: Bogdan Nawroczyński, Lucjan Zarzecki, Kazimierz Sośnicki, Janusz Korczak, Zygmunt Mysłakowski, Helena Radlińska.
10.01.2011
KOLOKWIUM
17.01.2011
XI. Oświata polska w czasie wojny i szkolnictwo po II wojnie światowej
Polityka oświatowa okupanta.
Szkolnictwo jawne w Polsce w okresie okupacji.
Organizacja i zasięg tajnego nauczania.
Organizacja szkolnictwa w Polsce Ludowej.
Przedstawiciele myśli pedagogicznej: Stefan Szuman, Aleksander Kamiński, Bogdan Suchodolski, Łukasz Kurdybacha, Ryszard Wroczyński.
24.01.2011
ZALICZENIE
PEDAGOGIKA JAKO NAUKA O WYCHOWANIU
-pedagogikę jako dyscyplinę można podzielić na wiele sposobów(np. czysto teoretyczne, lub empiryczne poprzez badania rzeczywistości)
- na przestrzeni dziejów nurty w pedagogice były rózne, dziś ped. próbuje je łączyć
PEDAGOGIKA 1)Normatywna 2) Teoretyczna
Historia wychowania jest integralną częscią pedagogiki
Ideał wychowawczy-najwyższy, najogólniejszy cel wychowania, któremu powinny być podporządkowane wszystkie cele, treści i metody pracy wychowawczej
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA-(gr.diagnosis-rozróżnienie,osądzenie) porównanie stanu faktycznego z pewną normą, standardem. Początkowo termin ten związany był z medycyna. Do nauk społ-pedagog.wprowadziła go Mary Richmond . A Komeński wymienia 3 rodzaje diagnoz:1)diagnozę społ. i indywidualnego przypadku 2)diagnozę małych grup społ. 3)diagnozę społ. lokalnej ETAPY-1) to czynności przygotowywawcze, czyli określenie przyczyn podjęcia badania 2) obejmuje prawidłowe sformułowanie problemów badawczych i hipotez; jest oparta na znajomości faktów dotyczących interesującego nas zjawiska. Trzeba dokona ć diagnozy typu (związane z wielkim ryzykiem - tak było w notatkach(nieoich) - toneiam sensu! 3) powinna zawierać szczegóły programu i planu nauczania oraz jego organizację 4) diagnosta powinien dobrać odpowiednie metody i techniki badawcze 5) analiza i interpretacje materiału ------ W przypadku diagnoz pedagogicznych nie istnieją gotowe metody diagnozy do zastosowania w konkretnym miejscu, przypadku. Metodę trzeba jednorazowo tworzyć, posługując się m.in.modelami metod diagnostycznych w badaniach naukowych. TECHNIKI BADAWCZE-wywiad(retrospekcyjny, anamnestyczny)-obserwacja(niedostępne są uczucia)-analiza dokumentów(np. sprawozdań, opini, orzeczeń specjalistycznych)-analiza wytworów (np. rysunków, wypracowań, listów) -techniki socjometryczne(np. zgadnij kto?, plebiscyt rzyczliwości i niechęci)-eksperyment pedagogiczny - rozmowa - techniki projekcyjne----z pedagogicznym badaniem diagnostycznym wkracza się tam, gdzie w nauczaniu czy wychowaniu pojawiają się pewne zakłócenia. CEL DIAGNOZY - rozpoznanie tych zakłóceń, przez wychwycenie zmian w wychowaniu, które zostały przez te zakłócenia spowodowane, czyli ustalenie przyczyn i skutków Programy ukryte -wychowanie jest realizowane wg. jakichś programów, to jest to czego czy nas szkoła a nie nauczyciele rodzaje diagnoz? - dynamiczna (związek przyczynowo-skutkowy) - genetyczna (źródło zaburzeń)- funkcjonalna - pełna - cząstkowa - kolegialna - fazowa(ustalenie etapu zmian) - prognostyczna------powinna zmieniać życie u podstaw(przyczyn) a nie objawów------działanie periatywne- doraźne, nastawiona na likwidację pewnych objawów Rodzaje 1) rozpoznawanie diagnoz patologicznych 2) rozpoznawanie ogólnego stanu pacjenta ------ STRUKTURA PEDAGOGIKI-->pedagogika ogólna--->dydaktyka--->teoria wychowania tytuły naukowe 1)mgr asystenci, wykladowcy 2)dr starsi wykładowcy, adiuci Ośrodki ped. w PL: Uniwersytet Lódzki -Tadeusz Jalmuza Tytul naukowy: prof. dr hab.
gdzie?: Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytet Gdaski