Witam.
Mam prośbę o sprawdzenie rozwiązania i wyjaśnienie mi kilku rzeczy w zadaniu z korelacji i regresji. sprawa jest pilna, bo muszę pokazać to rozwiązanie pani doktor przed egzaminem, żeby go w ogóle pisać a egzamin jest w czwartek o 10...
Oto zadanie:
Wśród 8 losowo wybranych rodzin pracowników pewnego zakładu zbadano
wysokość miesięcznych wydatków na cele rekreacyjno-sportowe w zł na 1
osobę. Z badań wynika, że poziom tych wydatków zależy od liczby dzieci na
utrzymaniu. Dla badanych 8 rodzin uzyskano następujące dane:
Wydatki w zł/1 osobę Liczba dzieci
20 5
29 4
40 3
52 2
63 2
73 0
85 1
95 0
1. Sporządź korelacyjny diagram rozrzutu.
2. Ustal siłę i kierunek zależności między tymi zmiennymi.
3. Jak zmieniają się wydatki, gdy liczba dzieci zwiększa się o 1?
4. Funkcję regresji wydatków względem liczby dzieci na utrzymaniu
przedstaw graficznie.
5. W świetle uzyskanych rezultatów, jakich wydatków na 1 osobę na cele
rekreacyjno-sportowe można spodziewać się w rodzinie z 6 dzieci?
a to moje rozwiązanie
A pytanie jest takie- oprócz tego czy ogólnie gdzies błedów nie ma- dlaczego by wyszlo ujemne, bo to nielogiczne żeby wydatki malaly gdy ludzi przybywa...
No i przede wszystkim pkt 5- co sie dzieje gdy przybywa 1 osoba
Z góry dzięki za odpowiedź
Witaj
Jakie jest zastosowanie? bardzo duże - oczywiście najprostsze liniowe funkcje regresji sa używane na wiekszosci kierunków ekonomicznych na studiach..
Robi sie je tak jak opisałes - z tym że to co opisujesz to czesc tzw 'opisowa' do tego powinny dojśc jeszcze elementy 'matematyczne' testy - istotności współczynnika korelacji, ist. wsp. regresji, linowości regresji (jesli już bawisz sie liniowa) i losowości odchyleń.
Funkcji regresji sie nie interpretuje - interpretuje sie parametry funkcji regresji - zerknij na zadania rozwiazane na formu
Jesli chodzi o wariancje - w czesci opisowej bardziej przydatny jest pierwiastek z wariancji - czyli odchylenie standardowe (średnia róznice pomiędzy wartościami teoretycznymi a rzeczywistymi)..
Wspołłczynnik zbiezności jest jedna z miar dopasowania wiec jak najbardziej (pozostałe to : współczynnik determinacji, odcgylenie standardowe reszt, współczynnik zmienności resztowej)
Pwoeim szczerze ze najprościej powiedziec że jesli to liniowa funcja regresji to taka zależnośc wystepuje i jedno móżna obliczyc z drugiego (no prawie...)
Szacunki na podstawie funkcji regresji sa bardzo fajne i przydatne ale musisz pamietac o uwzględnieniu w takich szacunkach bledów szacunku (prognozy)
Witam ponownie wszystkich forumowiczów:)
Dostałam ostatnio pewne dwa zadanka z uczelni do rozwiązania.
Chodzi o to, że nie mam pojęcia co mam konkretnie w nich zrobić, co dokładnie obliczyć:(
Chciałabym was prosić o podpowiedz co należy w nich zrobić i jak w zadaniach o następujących treściach:
1). korzystając z danych GUS wykonaj zestawienie tabelaryczne dla wybranej cechy w latach (minimum 10). Przeprowadź pełną analizę dynamiki wybranej cechy. Sporządź graficzny obraz szeregu czasowego. Podaj wartości realne cechy uwzględniając wskaźnik inflacji
Jak mam się to tego zabrać? jakie dane byłoby najlepiej wykorzystać? co znaczy ze mam przeprowadzić pełną analizę dynamiki cechy i obraz szeregu czasowego?
2).korzystając ze strony ADS wybierz dwie dowolne cechy wobec których podejrzewasz wzajemną zależność. Przeprowadź pełną analizę korelacji oraz prostej regresji
Może ktoś podpowie jakimś linkiem do danych które warto wykorzystać?:)
Liczę, że pomożecie w ja z wasza pomocą rozwiąze te zadania:) w końcu chcę się czegoś nauczyć:)
z góry dziękuję wszystkim za pomoc:)
mam ogromną prośbę, pilnie potrzebuje rozwiązań do tych zadań, ja sama nie wiele rozumiem...
1. W modelu analizy wariancji wariancja całkowita = 2 a międzygrupowa = 4. Czy można odrzucić Ho na poziomie alfa = 0,05 gdy porównywano 3 grupy liczące po 33 osoby?
2. Przy jakiej minimalnej liczebności próby współczynnik korelacji r=0,56 będzie istotny statystycznie na poziomie alfa = 0,01?
3. Wartość testu t oddala się od 0. Jaki ma to wpływ na błędy alfa i beta? Wyjaśnić.
4. Wszystkim wartościom predykanta odpowiada wartość zmiennej objaśniającej = 10, zapisz równanie regresji i wyjaśnij odpowiedź.
5. Uzupełnij tabelkę analizy wariancji i odpowiedz na pytanie: czy test pozwoli odrzucić hipotezę zerową na poziomie 0.05?
(tabelka taka sama jak ta, w której są wypisane wzory dla SS międzygrupowej, wewnątrzgrupowej itd.)
międzygrupowa: SS=12, df=?, MS=4, F=?
wewnątrzgrupowa: SS=16, df=8, MS=?
ogólna: SS=?, df=?, MS=?
MS to inaczej wariancja
6.Współczynnik r-Pearsona dla dwóch zmiennych wynosi 0.34, a dwóch innych zmiennych zmierzonych w tej samej próbie wynosi -0.28. Jaka musiałaby być liczebność tej próby, aby przedziały ufności obu współczynników dla alfa=0.01 nie nachodziły na siebie?
7. Kiedy p (istotność) jest większe dla hipotezy kierunkowej czy bezkierunkowej?
8. Dlaczego współczynnik determinacji nie może być mniejszy od zera?
Pomożecie mi?
Witajcie
Ja umysł humanistyczny zazdroszczę Wam tej wiedzy. Nie mam kompletnego pojęcia jak się za to zabrać i jak to zrobić. Bardzo proszę o pomoc jakąś mądrą, rzyczliwą duszyczkę.
Przebadano pewną liczbę uczniów w celu określenia ich ilorazu inteligencji (IQ),
a następnie poddano ich testowi z matematyki (TestM). Otrzymane wyniki znajdują się
w poniższej tablicy:
Uczeń 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
IQ 96 98 104 110 117 123 126 128 130 132 135 141
TestM 27 20 50 38 57 69 54 63 78 89 70 93
a.Wyznacz współczynnik korelacji, skomentuj istnienie związków pomiędzy zebranymi danymi.
b.Sporządź wykres punktowy prezentujący rozkład badanych danych
c.Wyznacz prostą regresji.
d.Przy pomocy wyznaczonego równania prostej regresji, określ wyniki testu z matematyki dla uczniów, których wartości IQ wynoszą: 113, 140, 131.
z góry dziękuję za pomoc
pozdrawiam
Lika
Zadanie 3.33
W wyniku badania wpływu wielkości zapasów w firmie DELTA na wysokość zobowiązań uzyskano następujące informacje:
wielkość zapasów (w tys. zł) 10 12 15 14 8 13
zobowiązania (w tys. zł) 5 8 12 10 6 10
Ustal, dokonując odpowiednich założeń, wysokość zadłużenia firmy przy wielkości zapasów równej 20 tys. zł.
Należy przyjąć pewne założenie: obliczając prognozę dla wartości x znajdującej się poza obszarem próby ( w naszym przypadku obszar próby obejmuje wartości od 8 do 15 tys. zł.) zawsze należy sformułować założenie, że kształt i położenie linii regresji na podstawie której prognozujemy nie ulegnie zmianie poza obszarem próby, czyli że nie zmieni się wartość parametru regresji oraz, że będzie to w tym konkretnym przypadku w dalszym ciągu funkcja liniowa.
wielkość zapasów zobowiązania
10 5 -2 -3,5 7 4 12,25
12 8 0 -0,5 0 0 0,25
15 12 3 3,5 10,5 9 12,25
14 10 2 1,5 3 4 2,25
8 6 -4 -2,5 10 16 6,25
13 10 1 1,5 1,5 1 2,25
72 51 32 34 35,5
interpretacja: wartość współczynnika regresji określa, że wzrost zapasów o jeden tysiąc zł powoduje wzrost zobowiązań o 940zł
interpretacja: ten parametr teoretycznie mówi o ty, że gdy zapasy wyniosą 0 to zobowiązania będą ujemne – 2,78 tys. zł. Nie ma to specjalnego sensu.
a zatem teoretyczna funkcja regresji przyjmuje postać:
Teraz już można oszacować wielkość zobowiązań przy wielkości zapasów równej 20 tys. zł
jeśli xi=20 to
interpretacja: przy wielkości zapasów 20 tys. zł zobowiązania wyniosą 16,02 tys. zł
Można także oszacować średni błąd prognozy obliczając współczynnik korelacji Pearsone’a
Witam wszystkich forumowiczów,
mam do zrobienia zadanie ze statystyki opisowej, zamarzyłem sobie, żeby wykonać je w excellu ale niestety zadanie chyba mnie przerosło.
Czy jest ktoś kto mógłby mi pomóc?
Zadania:
Spośród gospodarstw domowych wylosowano niezależnie 100 i zbadano ich kwartalne wydatki na opłaty mieszkaniowe.
Dane w zł w załączonych arkuszach!
Zadanie 1.
Przeprowadzić badanie statystyczne polegające na:
Uporządkowaniu i pogrupowaniu danych w postaci szeregu rozdzielczego przedziałowego.
Graficznym przedstawieniu tego szeregu w postaci histogramu.
Oszacowaniu miar przeciętnych (klasycznych i pozycyjnych) dla danych pogrupowanych.
Oszacowaniu wariancji, odchylenia standardowego i odchylenia przeciętnego - dla danych pogrupowanych.
Oszacowaniu miar asymetrii dla danych pogrupowanych.
Oszacowaniu miar koncentracji dla danych pogrupowanych.
Zadanie 2.
Z populacji gospodarstw wiejskich wylosowano 30 i zbadano ich miesięczne wydatki oraz dochody.
Dane w zł w załączonych arkuszach!
Oszacować współczynnik korelacji liniowej Pearsona i zbadać jego istotność
Zbudowaniu funkcji regresji opisującej wielkość wydatków w zależności od dochodów
Oszacowaniu współczynników funkcji regresji
Zbadaniu istotności oszacowanych współczynników funkcji regresji
Zbadaniu stopnia dopasowania modelu do danych empirycznych
Zadanie 3.
Dla szeregu czasowego wyznaczyć indywidualne indeksy łańcuchowe oraz indeksy jednopodstawowe biorąc za podstawę wartość z roku 2000
Proszę o podanie sposobu dojścia do rozwiązania i zinterpretowanie otrzymanych wyników!!!
Będę niezmiernie wdzięczny za pomoc, mogę też się zrewanżować jeśli tylko będę potrafił ;)
pozdrawiam serdecznie
rząd A
1. wymienić zagadnienia dotyczące zróżnicowania zjawisk i scharakteryzować zróżnicowanie zjawisk. (wykład 4 )
2. wyjaśnić pojęcia: szereg statystyczny rozdzielczy, zbiorowość statystyczna, dystrybuanta empiryczna (wykład 2 )
3. wymienić miary mierzące asymetrie rozkładu (miary bezwzględne, względne i moment trzeci centralny) i podać przykład takiego rozkadu. (wykład 5 )
4. wymienić rodzaje rozkładów empirycznych (wykład 2 )
5. zadanko o dwóch studentach, którzy podali sposoby rozwiązania zadania o korelacji zjawisk. moim zdaniem odpowiedz prawidłowa to B gdzie race miał drugi student.
6. podane były dwa wzory i trzeba było napisać do czego służyą: pierwszy wzór to był wzor na moment 4 centralny (odpowiedź : służy do mierzenia koncentracji zjawiska wokół średniej w badanej zbiorowości), drugi wzór to współczynnik Spearmana: (odpowiedź: służy do mierzenia korelacji w przypadku cech porządkowych, stosowany w uporządkowaniach mocnych, jest współczynnikiem korelacji rang)
7. zadanie o regresji i tam trzeba było zinterpretować różne współczynniki: współczynnik regresji ay – interpretacja jest następująca: przy wzroście x (zależy co to będzie np w zadaniu było chyba zatrudnienie) wartość y (w zadaniu to były przychody ze sprzedaży) wzrośnie o tyle ile wynosi wartość ay (w zadaniu to wynosiło chyba 0,456 nie pamiętam), współczynnik determinacji R2 (w zadaniu wynosił 0,9 oznacza jaka częśc zmienności Y została wyjaśniona zmiennością X (x- zatrudnienie y- przychody :w zadaniu), S(u) wynosiło 0,56 i to nie ma interpretacji, tego współczynnika się nie interpretuje, Vu=0,06 nie wiem co to i jak to zinterpretować tez nie wiem. (wykład 9 )
8. zadanie o indeksach: była tabela z indeksami łańcuchowymi i trzeba było odpowiedziec na pytanie jak zmienia się dynamika czegoś tam w 2006 roku w porównaniu z 2003 rokiem. Należalo zamienić indeksy łańcuchowe na jednopodstawowe: indeks w 2003 roku wynoi 1,00 indeks w 2004 wynosi tyle samo co łańcuchowy w 2004 roku, indeks w 2005 roku wynosi indeks łańcuchowy z 2004 r pomnożony przez indeks łańcuchowy z 2005 roku, indeks w 2006 roku wynosi indeks łańcuchowy w 2004 pomnożony przez indeks łańcuchowy w 2005 roku pomnożony przez indeks łańcuchowy w 2006 roku. indeks z 2006 roku jest odpowiedzią do zadania (nietrzeba było liczyć do konca wyniku wystarczyło pokazać jak to zrobić) – mam nadzieje ze za dużo nie namieszałem wam w głowach (wykład 12)
9. pytanie o indeksy. a) wyjaśnic co to agregatowe indeksy wartości, ilości i ceny (napisać wzory i można interpretacje napisać) (wykład 13) , b) indeksy wielkości stosunkowych i podać przykład.(wykład 14)
rzad B
1. analiza struktury zjawisk (wymienic i scharakteryzowac tendencje centralna)
2. wyjasnic pojecia (cecha statystyczna, rozkład empiryczny, i trzeciego nie pamietam)
3. miary zrożnicowania (wymienic i podac wzroy)
4. na czym polega koncentracja wg lorentza, przyklad podac
5. zadanie z chlopcami
6. wzory (wspołczynni asymetri i chi kwadrat), napisac co to za wzory ico mierza
7. zinterpretowac (wpółczynnik determincja, blad standardowy reszt, parametry s(a1) i s(a0) i wspolczynnik zmiennosci losowej)
8. zadanie na indeksy
9. wyjasnic pojecia a) wielkosci stosunkowe i podac przyklad b) agregatowy indeks wielkosci, cen i ilości (wyjasnic i wzory)
Można tylko liczyć na to, że co najmniej połowa się powtórzy...